Колкото и лесно би било загубата на тегло да опира до един режим за всички ни, реалността е съвсем различна. Промените във физическата активност и диетата са добри отправни точки, но когато нещата опрат до спецификата на проблема, тогава режимът, който работи за вас, най-вероятно няма да работи за някой друг.

 

Тренировки и метаболизъм


Тялото не просто гори калории - то ги гори с различна скорост. Коя обаче е най-добрата тренировка за стимулиране на съответните процеси? За да отговорите на този въпрос, попитайте метаболизма си. Метаболизмът се отнася до начина, по който тялото произвежда енергия от мазнини, захар и протеини, както и до това как съхранява тази енергия. Дали метаболизмът е бърз или бавен зависи от броя калории, които тялото изгаря за единица време.

 

Освен на око, за да определите скоростта на метаболизма си, може да минете през тест, който да отчете стойността на метаболизма в покой. На база на резултатите ще научите скоростта, с която метаболизмът извършва функциите си, което от своя страна ще се превърне в основание да предприемете една или друга тренировъчна посока. Например, ако резултатите покажат, че горите мазнини бързо, тренировките с умерена интензивност ще ви свършат работа. Ако обаче не горите особено добре мазнини, по-добре се възползвайте от интервални тренировки с висок интезитет.

 

Диета и мазнини

Диетата е също толкова важна, колкото и самите тренировки. Както показва ново изследване в BMJ, извършено от специалисти от Харвард, ограничаването на калориите не е ключов момент от отслабването. Според клиничното проучване, тайната за намаляване на наднорменото тегло е придържането към диета с ниско съдържание на въглехидрати и високо съдържание на мазнини.

 

Сред 164-те възрастни, подложени на експеримента, поставените на диета с ниско съдържание на въглехидрати и високо съдържание на мазнини се оказва, че горят повече калории дневно. С други, думи проучването влиза в противоречие с конвенционалното мислене, че само ограничаването на калориите е от значение, докато всъщност от значение е техният източник. Въпреки това, резултатите са в синхрон с т.нар. „въглехидратно-инсулинов модел“ на затлъстяването, според който диетите, натоварени с преработени въглехидрати, повишават нивата на инсулин, което кара тялото вместо да използва повече калории, да ги съхранява под формата на мазнини.