С настъпването на летните горещини трябва да сме особено внимателни и отговорни, за да си спестим неприятни ситуации с прегряване, особено когато искаме да тренираме на открито.


Има много начини, които да ни помогнат да не нарушаваме спортната си рутина по време на летните месеци и да бъдем пълноценни в тренировките си.


Човешкото тяло е еволюирало да се освобождава от прекомерната топлина по два основни начина – с разширяване на кръвоносните съдове, пренасяйки топлината до кожата и последващо изпотяване, за да се охлади.



При прекомерното повишаване на телесната темпратура, например при топлинен удар, е налице ускорен пулс и повишена честота на дишането. Поради разширяването на кръвоносните съдове се води до понижаване на кръвното налягане, което от своя страна води до прояви на замайване, проблеми с паметта и концентрацията и не на последно място – забавяне на речта.


Нивата на електролитите в телесните течности постепенно спадат, поради което може да се проявят и мускулни спазми. Объркани и дори в делириум, много от засегнатите не разбират, че се нуждаят от незабавна медицинска помощ. Което се оказва и един от основните проблеми, тъй като навременната реакция позволява сравнително бързо възстановяване.


След като тялото изгуби твърде много течности, потенето спира и точно това е моментът, в който засегантите дори може да не усещат жажда. При по-възрастни, при които помпената функция на сърцето е нарушена може да се стигне до инфаркт, докато при по-млади обикновено се проявяват халюцинации, тунелно зрение (липса на периферно виждане), а дрехите се усещат като шкурка, поради изостряне усещанията за дразнене на нервните окончания.


Експертите препоръчват да сме сигурни, че сме напълно хидратирани преди да започнем да тренираме (поне два часа преди тренировката приемайте повече течности). Пийте достатъчно вода и по време на физическото натоварване – водата помага на тялото ни да се охлажда и хидратира по-добре, особено когато се потим повече.


Ако предпочитате тичането на открито, колоездене или други тренировки, които по принцип изпълнявате навън, правете това рано сутрин или в късните часове. Избягвайте обедните горещини и задължително носете със себе си вода.


Тренирайте с по-бавно темпо - независимо дали бягате или карате колело, по-бавното темпо може да помогне на тялото ни да се охлади. Прекаленото натоварване ще доведе до по-бързо загряване на тялото и не изключва възможността за предизвикване на топлинен удар. През горещите месеци планирайте по-леки тренировки - такива, които не изискват максимално усилие и отнемат по-кратък период от време.


Правете повече почивки – тренировките в горещото време ще доведат до по-бърза умора, така че не прекалявайте с натоварването и правете повече почивки.


Плуването е чудесен вариант за тренировка през лятото, специалистите препоръчват дори на професионалните спортисти да поддържат формата си през лятото с ненатоварващи за ставите спортове. Тренировката вкъщи също е вариант, като има различен набор от упражнения и програми, които могат да бъдат следене с инсталиране на съответните приложения.


Носенето на правилния тип и цвят облекло също помага да се чувстваме комфортно по време на летните тренировки. Много производители вече правят спортни облекла, които са специално предназначени за тренировки в горещо време.

Ако не разполагате с такива, то изберете дрехи от естествени/дишащи материи (памучните са подходящи), а ако спортувате навън, специалистите препоръчват облекло в светли или неонови цветове.


Библиография:
https://www.mensjournal.com/health-fitness/the-heat-wave-workout-how-to-train-in-hot-weather/
https://sma.org.au/sma-site-content/uploads/2009/05/hot-weather-guidelines-web-download-doc-2007.pdf