Целта на кинезитерапията при първа степен на сколиоза е възстановяване на нормалната стойка. (Към първа част)


Упражненията са разнообразни и се изпълняват от различни позиции – стоеж, тилен лег, колянна опора, лег върху наклонена плоскост, стоеж върху гимнастическа топка, както и от шведска стена.


От тилен лег и ръцете зад тила се изпълнява повдигане на единия крак на 90 градуса и връщането му обратно с повтаряне на движенията с другия крак. Упражнението завършва с повдигане на двата крака на 90 градуса и последващото им връщане в начална позиция. Изпълняват се 6-8 повторения, след което се преминава към следващо упражнение.



Освен долните коремни мускули и тези на долните крайници се натоварват и мускулите на гърба, които имат отношение към засилване на мускулния корсет, който да поддържа гръбнака изправен.


От коремен лег се изпълняват движения, които да наподобяват плуване – по-конкретно бруст. Важно е ръцете да се изтеглят добре напред и да се следи дишането – равномерно вдишване и издишване при всяко повторение. От лег върху наклонена плоскост може да се изпълнява и имитиране на стила кроул. И при двете упражнения се правят 8-10 повторения, след което се преминава към следващото упражнение.


При упражнения с балансиране върху баланс-борд се правят леки странични наклони с изнасяне на тежестта встрани – вляво и вдясно. Подходящи са и полуклековете от баланс-борд с изнасяне на ръцете напред.


Упражненията с плътна топка включват отново стоеж върху топката както за запазване на равновесие, така и за заемане на клек. За разлика от това големите гимнастически топки са подходящи да се използват от седеж. От седнало положение – ръцете са встрани, а гърбът изправен се повдига единият крак, след което и другият. Правят се отново 8-10 повторения.


Други разновидности при седеж върху гимнастическа топка са люлеенето – с бавно темпо, изправен гръб и поглед напред. При комбиниране на ръцете и краката, отново от седеж упражнението включва вдигане на дясна ръка нагоре и ляв крак напред, след което се сменят крайниците. Правят се 10-15 повторения или в движенията в рамките на 1-2 минути.


Библиография:
Специализирани кинезитерапевтични програми при гръбначни изкривявания, Митова Ст., Благоевград, 2018 г.