Тазобедрените стави имат основно значение в осигуряване на придвижването. Това обяснява и инвализидизирането в по-малка или по-изразена степен на пациенти, при които се засяга ставата и се нарушават движенията в нея.


Основен профилактичен ефект върху ставния хрущял, който изтънява и се уврежда при коксартрозните изменения, има движението. При физическа активност се подобрява кръвообращението и съответно трофиката в областта на ставата – чрез хранителни вещества и кислород от синовиалната течност.


В началото, ако дегенеративните процеси са твърде напреднали, упражненията могат да се изпълняват във вода – например във вана. При субективно усещане за подобрение при изпълнение може да се премине и към упражнения без помощта на водната среда, където движението е улеснено.



Преди да бъде назначен комплекс с упражнение е от значение да се уточни причината за болковия синдром в областта на ставата. Защото някоя упражнения, които са подходящи за коксартрозни изменения могат да бъдат противопоказани за друг вид патология.


Препоръчва се упражненията да бъдат изпълнявани в началото с по 5-6 повторения и постепенно да се увеличава техният брой.


Започва се с лека загрявка. От легнало положение, сгънати колене и пети до седалището се прави отвеждане на бедрата навън и последващо им събиране. Повторенията се изпълняват бавно и в пълен обем.


От лег по гръб и изправени крака последователно се редува вдигане на левия и десния крак. Важно е кракът да остава изпънат през цялото време и да се вдига максимално нагоре, колкото позволява ограничението в ставата. При подобряване на състоянието упражнението може да се надгражда с едновременното вдигане на двата крака или редуването на краката, подобно на ножица – докато единият крак се спуска, другият се повдига.


От седнало положение се правят няколко повторения с привеждане тялото надолу с цел да се докосне предната част на ходилото с пръстите на ръцете. От значение за правилното изпълнение е гърбът да остава изправен.


За разгрявка след изпълнение на комплекса може да се завърши с махови движения в тазобедрената става – напред и назад. За това упражнение може да се използва опората на стол или маса. От значение е отново кракът да не се свива в колянната става, за да може цялото движение да идва от тазобедрената става.


Освен ежедневното изпълнение на комплекса с упражнения, от значение е още регулиране на теглото, избягване носенето на тежки предмети, както и ходенето по неравни и стръмни терени.