Пасивно разтягане (стречинг с външна сила), в продължение на само 12 седмици, може да подпомогне съдовата система и да подобри притока на кръв, сочи ново проучване. Изследователи от Миланския университет в Италия откриха, че при хората, които се занимават с пасивно разтягане, са се увеличили притока на кръв в артериите си и е намаляла сковаността на артериите.


Какво е пасивно разтягане?

Пасивното разтягане е движение, при което външна сила осигурява разтягането. Това може да бъде чрез разтягащ се партньор, разтягащи се аксесоари или гравитация. Активното разтягане не включва външна сила.



„След 12 седмици пасивно разтягане кръвното налягане е понижено, централната и периферната артериална скованост е намалена, а съдовата функция е повишена“, пишат авторите на изследването. За да стигнат до този извод те включват 39 здрави мъже и жени и ги разделят на две групи.
Едната група е инструктирана да прави разтягания на краката, пет пъти седмично в продължение на 12 седмици, а другата - не. На финала екипа от Италия са констатирали значително подобрение на съдовата система в първата група, а резултатът им е особено важен, защото може да повлияе положително на заболявания, които включват промени в притока на кръв, като сърдечен удар и инсулт.


„В това италианско проучване имаше значително подобрение на поток-медиираната дилатация - способността на артерията да се разширява в отговор на увеличаване на кръвния поток“, казва Джонатан Майерс от Калифорния и добавя, че тази новост си струва да бъде анализирана в бъдеще.


Учените смятат, че е добре да се включва пасивно разтягане към редовни аеробни упражнения при пациенти със съдови заболявания.


Екипът провел изследването споделя, че положителните промени в артериалната функция, чрез разтягане не са били толкова големи, колкото тези, които обикновено се отчитат при аеробните упражнения. Затова са необходими допълнителни изследвания, за да се определи степента, в която пасивното разтягане може да допълни аеробните упражнения.


Защо наричат изследването вълнуващо?

Ако резултатите от изследването се възпроизведат при хора със съдови заболявания, учените биха могли да определят дали пасивното разтягане може да бъде подходяща част към лечението за подобряване на съдовото здраве.


„Спортът и движението саедни от най-ефективните начини за осигуряване на здрави артерии, но много от видовете упражнения, които са най-изучени, са съсредоточени върху сърдечносъдовата система като бягане, ходене, колоездене, плуване. Това проучване е вълнуващо, защото показва подобни ползи от некардио тренировките“, коментира за Healthline и д-р Никол М. Вайнберг, кардиолог в Санта Моника, Калифорния.


Изследването на италианските учени е важно, защото в бъдеще може да промени значително програмите с упражнения, сърдечната рехабилитация и други аспекти от рехабилитация при пациентите със съдови заболявания.