Когато става дума за фитнес и натрупване на мускулна маса, най-голямо внимание се обръща на протеините (белтъчините). Това е напълно обяснимо на фона на ролята на аминокиселините – основна градивна единица на протеините и основна суровина за укрепването на мускулатурата. Затова протеините следва да бъдат основна фитнес добавка за редовно трениращите хора. Но не и единствена. Има още няколко продукта, които снабдяват с гориво мускулите или изпълняват друга важна роля за изграждането на нова мускулна маса и поддържане на издръжливостта й.

 

Калций
Факт е, че калцият е важен за изграждането на костите, но съпоставима е ролята му и спрямо мускулатурата. Обменянето на калциеви йони е основен регулатор на мускулните съкращения, а оттам и на възможността от укрепване и увеличаване на мускулната маса. В основата на мускулното съкращение стои моментният приток на калций към мускулните влакна. Без редовно набавяне на необходимото количество от този ключов макроелемент, трудно може да се постигне максимумът от фитнес тренировките, а възстановяването на мускулатурата ще се забави значително.


 

Витамин D
Ролята на витамин D за състоянието на мускулатурата е съпоставима с тази на калция. Проучване доказва, че дефицитът на този есенциален витамин сериозно възпрепятства постигането на желания ефект от фитнес тренировките, включително когато се консумира необходимото количество протеини. При хроничен недостиг на витамин D се създават условия за мускула атрофия, успоредно с отслабването здравината на костите.

 

Цинк
Цинкът има много важна роля за трансформирането на протеините, приети с храната, в нова мускулна тъкан. Този микроелемент изпълнява ролята на кофактор на т.нар. инсулиноподобен растежен фактор. Това е специфичен хормон, който се отделя след фитнес тренировка и подпомага изграждането на допълнителна мускулна тъкан. Без достатъчно цинк ефектът от тренировката няма да бъде оптимален. В допълнение цинкът е важен и за възстановяването на мускулатурата след физическо натоварване.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Креатин
Това е добавката, която според експертите качва фитнес тренировките едно ниво нагоре. Креатинът не участва пряко в изграждането на допълнителни мускулни влакна, но индиректно подпомага този процес. Креатинът допринася за повишаване интензивността на работата на мускулатурата, което е важен ефект за укрепването и увеличаването на масата й. Проучванията сочат, че креатинът не крие странични рискове за здравето и той печели доверието на все повече хора, които искат да повишат интензивността на тренировките си и издръжливостта на мускулатурата.

 

Без в никакъв случай да се омаловажава ролята на протеините като основна суровина за подсигуряване ефекта от фитнес тренировките, важната роля на посочените добавки също не бива да се подценява. Техният достатъчен прием, независимо дали с храната, или с добавки към нея, е ключов фактор за гарантиране укрепването на мускулатурата при начинаещи и напреднали.