Замисляли ли сте се каква е позата Ви, когато стоите прави или сте седнали? Дали не натоварвате опорния си апарат, когато седите в офиса, пътувате в градския транспорт или чакате на спирката?

 

Позиции на таза, които водят до прекомерен стрес върху кръста и съответно са рисков фактор за появата на болки в кръста, са следните две:


  • Увеличеният преден наклон на таза (anterior pelvic tilt) (Фиг. 1);
  • Прекомерен заден наклон на таза (posterior pelic tilt) (Фиг. 2)

 

Най-често срещаната неправилна позиция на таза е свързана с увеличения преден наклон на таза. От биомеханична гледна точка до какво води това:

 

  • До увеличаване на нормалната физиологична извивка в лумбалния дял на гръбначния стълб и съответно до прекомерен стрес върху междупрешленните дискове и съответно болкова симптоматика в кръста.
  • До увеличена активност на сгъвачите на тазобедрената става - хълбочнопоясния мускул (m. iliopsoas) и както и до скъсяването им.
  • Скъсяването и прекомерната активност на m. iliopsoas водят до недобро активиране и неактивност в точния момент на разгъвачите на тазобедрената става - големия седалищен мускул (m. gluteus maximus)
  • До недобра активност на коремната мускулатура, което води до задълбочаване на проблема с предния наклон на таза. 

 

 


Фиг. 1 Увеличен преден наклон на таза 

 

 

 

 

Фиг. 2  Увеличен заден наклон на таза 

 

 

На фигура 3 е показана посоката на мускулното действие на основните мускули, влияещи върху правилната позиция на таза (Фиг. 4).

 

Слабостта на коремната мускулатура и основно на седалищната мускулатура водят до увеличен преден наклон на таза и съотвено до риск от болки в лумбалната област.

 

 

Фиг. 3  Мускули с пряко влияние върху наклона на таза
 

 

Фиг. 4  Балансирана предна позиция на таза 

 

Какви други рискови фактори могат да доведат да увеличения преден или заден наклон на таза?

 

Един от рисковите фактори за увеличен преден наклон на таза би могъл да бъде спадналият свод на ходилата. Той води до неправилни позиции на долните крайници и съответно до увеличаване на предния наклон на таза.

 

NEWS_MORE_BOX

 

 

Друг рисков фактор е неправилната седяща поза, свързана с работното място. Тя често обаче се свързва с увеличен заден наклон на таза и риск от дискови протрузии в областта на лумбалния дял.

 

Как да намалим рисковете, свързани с увеличените преден и заден наклон на таза?

 

На първо място е правилна, балансирана поза на работното място. Независимо дали е седяща или стояща. Тъй като всеки един от нас се увлича в работния процес и забравя за правилната позиция е необходимо да работим в ергономична работна среда. Какво означава това?

 

Това означава така да организираме работното място, че да подсигурим на тялото нормално позициониране например пред монитора, в колата, пред телевизора и т.н.

 

На второ място и немаловажно е допълнителна физическа активност, свързана с подобряване стабилността в областта на тялото или т.н. централна стабилност “core stability”

 

На трето място, трябва да се извършат необходимите корекции на проблеми, свързани с ходилата и по-точно със сводовете на ходилата. Носенето на високи токчета и износени обувки влияе негативно на позицията на таза и съответно създава риск от болки в кръста, а и не само там.

 

Ако се съмнявате, че болките в кръста са свързани с тези причини, не се колебайте да потърсите добър кинезитерапевт, който да направи функционален анализ на позата и походката ви и да ви препоръча необходимата кинезитерапевтична програма за решаване на проблема ви.