Човешкото тяло съдържа над 600 мускула, представляващи от 1/3 до 1/2 от телесното тегло. Заедно със съединителните тъкани, мускулите отговарят за поддържането на целостта и формата на тялото, поддържат положението на различни органи и осъществяват движението. 
 
Грижата за мускулите и ангажирането им в ежедневни натоварвания са определящи за състоянието им – дали ще заякват или отслабват.
 
При активното физическо натоварване, в мускулите се случват промени на клетъчно ниво. Подложени на различни стресови фактори при усилена активност, мускулните влакна понасят миниатюрни увреждания, познати като микроразкъсвания. Противно на логиката, те са полезни за мускулния растеж.
 
В отговор на микроразкъсванията се активира имунната система, която отделя към увредените мускули възпалителни молекули, наречени цитокини. Тяхната задача – да поправят увредените мускулни тъкани. Именно в този момент се случва магията на мускулния растеж.
 
Колкото по-силно е натоварването, толкова повече микроразкъсвания се наблюдават, а с това идва и по-силен имунен отговор. Колкото по-добре контролиран е цикъла на микро-увреждане и поправка, толкова по-силни и големи стават мускулите – те се адаптират спрямо усилията, които организма изразходва.
 
За изграждането на нови и по-здрави мускули (мускулна хипертрофия), мускулните клетки трябва да бъдат редовно подлагани на интензивни натоварвания, различни от движенията на ежедневните навици, с които тялото е привикнало. Ако мускулите не биват подлагани на систематично натоварване, те се смаляват и отслабват с времето (мускулна атрофия). 
 
Натоварването обаче не е единствената предпоставка за мускулен растеж – правилното хранене, поддържането на хормонален баланс и оптималната почивка са еднакво важни за хипертрофията. Без тези три фактора, тялото не би могло да поправи увредените мускулни влакна.
 
NEWS_MORE_BOX
 
Адекватният прием на белтъчини (протеини) с хранителния режим предотвратява мускулната загуба и предоставя градивни елементи (аминокиселини) за поправката и изграждането на нови мускулни тъкани. За повечето хора приема на 0,8 г протеин на килограм телесно тегло е напълно достатъчен, но тези стойности са по-скоро ориентировъчни.
 
Грижата за баланса на хормоните в тялото, особено за инсулино-подобния растежен фактор и тестостерона (както при мъже, така и при жени) е ключова за поддържане на организмовите способности за самопоправка. Самите процеси по мускулна поправка и растеж са най-активни в периодите на почивка и сън. 
 
Някои хора имат по-силна имунна система, чрез която по-бързо и ефективно се поправят и заменят мускулни влакна.
 
Тялото винаги отговаря на програмата и ежедневието, в които е поставено. При редовно физическо натоварване, претърпяване на мускулни микроразкъсвания, правилно хранене и качествена почивка мускулите постепенно се се изграждат и поддържат във възможно най-големия си обем и сила.
 
За допълнителна информация прилагаме следното видео: