Много фитнес треньори препоръчват по време на клекове или напади коляното никога да не преминава позицията на пръстите на краката. Техните насоки са с цел превенция на коленни травми.

 

При преминаване на коляното пред нивото на пръстите се прилага по-голяма сила и напрежение на неговото сухожилие. Това може да доведе до болка при клекове и напади.


 

Въпреки това при спазването на препоръките на треньорите по-задълбочения проблем, който предизвиква тази болка не се решава. Самите клекове и напади не са причина за появата ѝ. Нейната провокация би могла да бъде в резултат на мускулен дисбаланс или ограничена подвижност на глезена.

 

В някои случаи дори, ако човек не позволи на коленете му да преминат пред пръстите, това прехвърля проблема в други части на тялото, като бедрата или кръста.

 

Според експерти позволяването на коленете да преминат пръстите на краката може да направи техните стави по-силни и по-устойчиви.

 

Много често в ежедневието, естественото преминаване на колената пред пръстите е възможно. Поради тази причина е добре предварителната им лека физическа подготовка.

 

Клековете и нападите са движения при които доминира натоварването върху колената. Една от причините хората да тренират тези качества във фитнеса е, че те са от съществено значение за поддържането на подвижността, особено с напредването на възрастта.

 

При ходене и бягане, коляното непрекъснато преминава нивото на пръстите с всяка стъпка. Тези движения се извършват с общите усилия на бедрата, коленете, глезените и стъпалата. Следователно при проблем в някои от тях се нарушава плавното движение на тялото.

 

Всеки човек има различна физическа структура и неговите мускули и стави работят в полза на плавното и оптималното извършване на различните движения спрямо нея. Например при по-високите хора или тези с по-дълги крака се забелязва по-изразено движение на коленете напред, отколкото при тези с по-къси крака.

 

Позволяването на това движение може да предпази бедрата и кръста. Изместването на бедрата назад, за да се избегне движението на коляното напред, прехвърля повече сила към тазобедрената става, а понякога и към кръста. В резултат на което, с времето може да се стигне до болка и проблеми в цялото тяло.

 

Въпреки посочените позитиви, ако даден човек изпитва болка в колената след тяхното преминаване пред пръстите на краката, той не бива да извършва това движение.

 

При извършването на упражнения е много важно да не се практикуват такива, които причиняват болка на отделния човек и също така те да се извършват по правилния начин - например при клекове бедрата се изнасят назад, движението наподобява сядане на стол.

 

При тренировки, натрупването на сила в различните части на тялото трябва да се случва постепенно и изисква време.

 

Източници:

https://www.livestrong.com/article/13767963-knees-over-toes-squat-lunge/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4415844/

https://www.otpbooks.com/product/mike-boyle-functional-training-book/