Артрозните промени по ставите се срещат основно в напреднала възраст, но при по-млади също е възможно да са налице. В тези случаи се свързват най-често с професии, при които е налице голямо натоварване или чести травми – например спортисти.


Етиологията на заболяването е нарушеното хранене на хрущяла, при което настъпват процеси на обратно развитие и се разраства съединителна тъкан. На местата, където има повишено търкане се образуват остеофити – познати като шипове. Всички тези промени в ставата са съпътствани с болка, която става по-изразена с течение на времето. Настъпва деформиране на ставите и ограничаване на тяхната подвижност, което се отразява и на функцията на мускулатурата на засегнатия крайник.


Лечебната физкултура има за цел подобряване кръвообращението и съответно храненето на ставния хрущял. Така се подобрява и възстановява подвижността в ставата.



Лечебната гимнастика може да се провежда като сутрешна гимнастика или в удобно за пациентите време. Важно значение има упражненията да се изпълняват от изходно положение, при което ставите не се обременяват от тежестта на тялото.


В началото на комплекса се започва със загряване на тазобедрените стави – правят се последователно махови движения (напред и назад) първо с единия крак, след това с другия. Правят се 10-12 повторения за всеки крак.


За загряване на глезенните стави и стъпалото се редува повдигане на пръсти и на пети с двата крака. Обикновено 2-3 серии в рамките на 1 минута.


След загрявката се пристъпва към упражненията за колянната става. Започва се с кръгови движения в коленете – съответно по 5-6 повторения наляво и същата дозировка надясно.


Следват т. нар. напади с изнасяне на единия крак напред и връщане в начална позиция. Ръцете могат да се оставят на кръста или да се повдигат нагоре – при вдишване и с прибиране на крака, съответно и на ръцете до тялото, съпроводено с издишване. Правят се 5-6 повторения на всеки крак.


Клековете са още едно подходящо упражнение. Важно е да се изпълняват с прибрани колене. При клякане се издишва, а при връщане се вдишва. Правят се 10-12 повторения.


За разгрявка подходящо е ходенето по права линия с високо повдигане на коленете – поне 50-60 стъпки или в рамките на 1-2 минути.