Креатинът, често означаван и с името на най-разпространената си форма – креатин монохидрат, е най-добре продаващата се фитнес добавка.

 

Основна цел на приема му е бързото натрупване на мускулна маса, поради което креатинът е същински феномен в сферата на бодибилдинга. Креатин се синтезира в определени дози в черния дроб, панкреаса и бъбреците, но много хора взимат допълнителни колечества от него като хранителна добавка.


 

До момента над 500 научни проучвания са доказали ефекта от приема на креатин върху мускулатурата, метаболизма и физическия капацитет на тялото. И съответно, успоредно с данните за позитивния му ефект, се натрупват и доказателства за някои странични ефекти.

 

Т.е. креатинът действа, но дали е безопасен? Преобладава мнението, че креатинът не е универсална панацея за любителите на фитнеса и към него трябва да се подхожда с необходимото внимание.

 

Ползи от креатина
За тях има достатъчно безспорни данни, събрани от научните проучвания:

  • Подпомага синтезата на белтъци за по-интензивно укрепване на мускулатурата;
  • Подобрява физическата уздръжливост на тялото. Този ефект се засилва допълнително, успоредно с увеличаването на мускулната маса;
  • Скъсява периода за възстановяване на мускулатурата след тренировка и съдейства за по-бързо премахване на умората;
  • Повишаване на анеробния потенциал на тялото;

 

Потенциални странични ефекти
Като химична формула и естествено действие в организма, няма причини креатина да оказва негативен ефект върху здравето. И все пак, проучванията показват, че не всеки човек реагира еднакво на приема на креатин. В някои случаи може не само да липсват ползи от него, но дори да се наблюдават и нежелани реакции.

 

Странични ефекти от приема на креатин може да се наблюдават основно при хора с хронични бъбречни или чернодробни проблеми. Възможни са и при хора с ензимни нарушения, които трудно метаболизират и усвояват богати на протеин продукти.

 

NEWS_MORE_BOX

 

В такива случаи приемът на креатин може да доведе до:

  • Коремни болки;
  • Стомашно разстройство;
  • Гадене;
  • Задържане на вода и увеличаване на теглото;
  • Запек;

 

Ясно е, че на креатина няма как да се погледне еднозначно. И въпреки това той се ползва масово, а в някои случаи се предписва и на хора, които не спортуват активно, за заздравяване на мускулатурата у подобряване на енергийния баланс на тялото. Заключението е, че консултация с лекар или специалист може да ориентира всеки доколко успешно и безопасно може да разчита на приема на креатин.