L-карнитинът е съединение, което се синтезира в организма от аминокиселините L-лизин и L-метионин, в присъствието на желязо, витамин B6, ниацин, витамин C или чрез набавянето му с храната.


Поради ролята му в метаболизма на мастните киселини L-carnitine е прокламиран от производителите на хранителни добавки като продукт, който намалява телесната маса и води до подобрение на спортните резултати.


Той е широко включван в съдържанието на хранителните добавки, поради разнообразната си фармакологична активност и съответното приложение.



Не за пренебрегване е фактът, че съединението се открива във всички тъкани в организма, но в най-изразена степен - в мускулите. Той е необходим за транспорта на дълговерижните мастни киселини в митохондриите, където те се разграждат чрез бета-окисление в процеса на натрупване на метаболитна енергия.


Нормалната скорост на биосинтеза на L-карнитин при различните хора варира от 0,16 до 0,48 мг/кг телесна маса в рамките на 24 часа. Това количество, съчетано с нормалната реабсорбция от 95% през бъбреците, е достатъчно за предотвратяване на карнитинов дефицит при здрави хора, включително строги вегетарианци.


Високи концентрации L-карнитин се откриват в червеното месо и млечните продукти. Плодовете, зеленчуците, зърнените храни и ядките съдържат значително по-малко количество.


Обикновено с храната се доставят 20–200 милиграма L-карнитин на ден, но при строги вегетарианци количеството може да достигне по-малко от 1 милиграм на ден. Бионаличността на приетия с храната L-карнитин варира между 54% и 87%. Бионаличността му, включена в хранителни добавки, е в порядъка на едва 14%-18% от цялата доза. Затова и често дозите му са твърде високи.


Хранителни добавки за редукция на телесната маса и подобряване на спортните постижения се предлагат под формата на прахове, течни напитки, сашета, таблетки, капсули, дъвки и десертни блокчета. Съдържанието на L-карнитин варира в широки граници, като може да надхвърли 2000 милиграма на дозова форма.


Важно е да се отбележи защо е важно да се приема под определена форма. Той се среща под формата на L-, D-карнитин, както и като рацемична смес от D, L-карнитин.


Но най-подходящи са хранителни добавки, съдържащи L-формата на веществото.

Употребата на хранителни добавки, съдържащи D-формата, може да доведе до дефицит на L-карнитин, поради конкуриране в процесите на резорбция и транспорт.

Прилагането на хранителни добавки, съдържащи D, L-карнитин при пациенти с бъбречни заболявания, се асоциира с прояви на мускулна слабост. При употреба на високи дози L-карнитин могат да се наблюдават гадене, повръщане, крампи, стомашно разтройство, дори миризма на риба, излъчвана от кожата.


Като цяло L-карнитин под формата на добавки се понася добре от организма. Според статистически проучвания дори еднократна доза L-карнитин, приета 1 час преди натоварване или краткотрайна употреба (2 или 3 седмици) суплементация с 2-4 грама от съединението, се асоциира с увеличаване на максималния кислороден ъптейк и понижение на плазмения лактат.


Дневната доза L-карнитин за перорален прием в различните проучвания силно варира, като при повечето е между 1 и 7 грама. Въпреки че суплементацията може да доведе до подобряване на спортните резултати, необходими са повече обемни, продължителни и с подходящи групи проучвания върху ефекта на L-карнитина за редукцията на телесната маса.


При избора на хранителни добавки за редукция на телесната маса ръководни критерии трябва да бъдат гарантирано GMP качество; ефект, подкрепен от клинични проучвания, както и без съставки и замърсявания, включени в актуалния Списък на забранените вещества към Световния антидопингов кодекс на Световната антидопингова агенция.


Библиография:
1.    Митев, В. Метаболизъм в мускулите по време на покой и упражнения. Медицина и спорт. 2007
2.    Marconi C, Sassi G, Carpinelli A, Cerretelli, P. Effects of L-carnitine loading on the aerobic аnd anaerobic performance of endurance athletes. Eur J Appl Physiol Occup Physiol