Ниската двигателна активност е рисков фактор за редица заболявания и патотологични състояния, като се започне от високото кръвно. Отдавна се знае, че спортуването благоприятства сърдечносъдото здраве и хората, отделящи време за тренировки, са изложени в по-малка степен на хипертония2. Тази истина се потвърди и от метаанализ на 29 изследвания през 2017 г.3 – колкото повече даден човек се движи, толкова по-малка е вероятността да страда от системно високо кръвно.


Нещо повече, ако хипертонията вече е част от здравното досие и се започне редовен спорт, прогнозата за изхода от заболяването е по-добра. Физическата активност допринася за понижаване на артериалното налягане4, да се намали риска от инфаркт, инсулт5 и фатален край заради сърдечносъдово заболяване6. Спортът има благоприятен ефект както на здрави хора, така и при хипертоници, дори и при тези, които са на границата между двете състояния. 

 



Изследователи за първи път описват видовете физическо натоварване, което е подходящо за различните групи хора според кръвното им. 
Първата цел, която си поставя екипът, съставлявайки препоръките, е при всяка една от групите да се постигне понижаване на артериалното налягане. Това ще намали случаите на сърдечносъдови инциденти и фатален изход заради сърдечносъдово заболяване, коментира проф. Хенър Хансен от Базелския университет, един от авторите му. Така хората ще могат да живеят по-дълго, радвайки се на нормално здраве, допълва той. 


При работата си учените установяват, че ефект при различните групи имат различен тип упражнения. При хипертониците – тези с високо кръвно над 140/90 – най-ефективни са аеробните упражнения. Това са ходене, бягане, каране на велосипед, плуване.


По думите на проф. Хансен хипертониците могат да постигнат такова понижаване на кръвното налягане, както от еднократен прием на антихипертензивни медикаменти. 


При тези, чието кръвно налягане е в горните граници на нормата, от значение са динамичните силови упражнения. Те включват лицеви опори, клекове, работа с гири и щанга. 


При кръвно налягане до 130/84 най-силен профилактичен ефект имат изометричните и статичните силови тренировки. Те са препоръчителни за хората с повишен риск за хипертония, при наднормено тегло и затлъстяване и наследствен фактор. В този случай подходящите спортни занимания могат значително да отложат патологията на кръвното. 


Повечето тренировки имат 24-часов ефект върху артериалното налягане. Затова и физическата активност е целесъобразно да бъде поддържана ежедневно, коментира професорът. 


Препоръките са на Европейската асоциация по превантивна кардиология и са представени в European Journal of Preventive Cardiology.1

 

Източници: 
1. https://academic.oup.com/eurjpc/advance-article/doi/10.1093/eurjpc/zwaa141/6168858
2. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091743598904315?via%3Dihub
3. https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/HYPERTENSIONAHA.116.08994
4. https://academic.oup.com/ajh/article/18/6/751/120097
5. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2796.2007.01808.x
6.https://journals.lww.com/jhypertension/Abstract/2012/07000/The_impact_of_physical_activity_on_mortality_in.2.aspx