Според учените, тренировките в различни часове на деня могат да осигурят и различни ползи за здравето. Например, може да ни се стори, че спим по-добре през нощта, ако бягаме сутрин или пък постигаме нови лични рекорди, ако тренираме с тежести следобед. А забелязали ли сте, че безпокойството изчезва неусетно когато практикуваме вечерна йога? Всичко това има своето обяснение.

 

Сутрешен скок



Около половината от всички американци избират тренировката им да бъде в началото на деня, а това може да осигури следните ползи за здравето:


1. Спим по-добре
Сутрешната тренировка има силна връзка с циркадния ни ритъм - 24-часов часовник на тялото, който регулира кога е време за ядене, сън и събуждане, сред другите функции на организма. Физическата активност поддържа нашия циркаден ритъм в релси и обратното. Както упражненията, така и ярката дневна светлина са мощни циркадни сигнали. Те помагат да планираме освобождаването на мелатонин - хормона, отговорен за съня. А знаете ли че, тренировките рано сутрин водят до по-ранно освобождаване на мелатонин, което може да ни предпази от безсъние.


Проучване от 2014 г., публикувано в сп. „Съдов здравен риск“, установи, че тези, които тренират сутрин, съобщават за по-дълбок сън средно, в сравнение с тренировките следобед или през нощта.


2. По-спокоен ден


Упражненията помагат да „изгорим“ адреналина, хормон, който се подхранва от стреса. По-малко адреналин не само ще ни накара да се чувстваме по-спокойни, но също така може да насърчи производството на ендорфини. Ендорфините са аминокиселинни съединения, които облекчават болката и създават усещане за благополучие.


Сутрешната тренировка означава, че тези хормони, регулиращи настроението, се бъдат държани под контрол. Плюс това не умуваш кога ще свършиш с деловите задачи и дали ще ти останат време и сили за тренировка, а си спокоен, че вече си се погрижил за себе си.


3. Понижава кръвното ви налягане


Проучване от 2014 г., публикувано в сп. „Съдов здравен риск“, изследва 20 души с гранична хипертония или повишено кръвно налягане и установя, че тренировката сутрин понижава кръвното налягане на участниците повече, отколкото ако тренират по-късно през деня.


По-конкретно участниците, които са се упражнявали на бягаща пътека в 7 ч. Сутринтаса намалили средно кръвно си налягане за една нощ с повече от 16%. Поддържавено на добро кръвно налягане може да намали риска от инсулт или сърдечни заболявания.


4. Загуба на тегло


Проучване от 2019 г., публикувано в International Journal of Obesity, установи, че сутрешната тренировка помага на участниците да отслабнат повече, отколкото ако спортуват по всяко друго време на деня.


Проучването проследява 88 възрастни с наднормено тегло или затлъстяване, които започват 10-месечна програма за аеробни упражнения. Учените естановяват, че 81% от тези, които спортуват преди обяд, губят 5% от теглото си, а само 36% от тези, които са работили след 15ч. са имали сходни резултати.

 

Източник: Insider.

 

Очаквайте втора част на темата.