Всеизвестен факт е, че за да загубим тегло трябва да сме в калориен дефицит. Дефицитът може да се постигне чрез намаляване на приеманите калории - чрез ограничаване на храната и/или чрез увеличаване на физическата активност. Най-добрият вариант е комбинацията и от двете.


От една страна нивата на гликоген и циркулиращ инсулин са по-ниски на гладно, което измества процесът към горене към мазнините. От друга страна се предполага, че предварителното „зареждане“ с бързо разграждащи се въглехидрати ще даде енергия за по-добра и интензивна тренировка.


Проучване разделя 20 жени на две групи, съответно по равен брой, като в първата група се изпълнява кардиотренировка сутрин на гладно, а във втората след изпиване на плодов шейк. И двете групи са показали статистически значима загуба тегло и телесни мазнини, но разлика помежду им реално не се отчита.



Независимо от еднаквите резултати тренировките при ниски нива на въглехидратите определено могат да са от полза, ако искаме да изгорим повече мазнини.


През 2005 г. на конференцията на Американския колеж по спортна медицина д-р Ан Хансен и колегите ѝ представят изследване, според което когато се упражняваме, процесът на изчерпване на въглехидратите в мускулната клетка е това, което я кара да подобри способността си да използва невъглехидратни източници (т.е. мазнини) за гориво.


Същевременно, ако решим да тичаме на гладно е от значение да заредим тялото с протеинова храна, тъй като рискуване загуба и на мускулна маса при по-интензивни тренировки. Тъй като белтъците са последно депо, което се използва за набавяне на енергия, но при необходимост организмът може да ги включи, търсейки източник за набавяне на енергия.


Според специалистите един от начините да накараме тялото си да използва повече мазнини като източник на гориво е да правим по две кардиотренировки дневно през ден, вместо по една кардиотренировка всеки ден.


Библиография:
Brad Jon Schoenfeld, Alan Albert Aragon, Colin D Wilborn, James W Krieger and Gul T Sonmez; Body composition changes associated with fasted versus non-fasted aerobic exercise; Journal of the International Society of Sports Nutrition 2014, 11:54; doi:10.1186/s12970-014-0054-7; Published: 18 November 2014