Карането на колело винаги е на мода. Особено във време на градове, претрупани от хора и автомобили, колелото е най-подходящата алтернатива за бърз и евтин транспорт. И в същото време е отличен метод за поддържане на добра физическа форма.


Специалистите често отбелязват, че колоезденето е полезно за здравето и позволява да се лишим от излишните килограми. Но, за да превърнем карането на колело от удоволствие в ефективна тренировка, трябва да се съобразим с няколко правила.


Най-голямото предимството на велосипеда е, че осигурява сравнително безопасно, циклично натоварване. В себе си съчетава елемент от кардио тренировката с общата подготовка на тялото. Когато караме колело, участват повече мускули, отколкото при ходене. Така например, когато човек ходи, 50% от мускулите му работят. А при колоездене участват и допълнителните мускули на раменния пояс, като в резултат на това 70% от мускулната маса на тялото е включена в тренировката.



Сред предимствата на колоезденето е и по-малкото стрес върху ставите, отколкото при бягането. Велосипедът позволява да развием по-добра физическа издръжливост. Подобрява координацията и не на последно място подобрява мускулатурата на краката.

 

Предвид всички тези фактори и предимства, колоезденето често се включва в тренировъчните процеси на различни спортни дисциплини. Но според много специалисти един от големите минуси на редовното каране на колело е ефекта върху репродуктивната система при мъжете. Поради малкото и тясно седло се получава прекомерно налягане и се нарушава кръвообръщението. За щастие, това е проблем, който може да засегне професионалните спортисти, а не и при каращите за удоволствие.


Важно е, също да се отбележи, че ако сме си поставили за цел да отслабнем с колелото, първо трябва да обмислим как това да се случи – какво да е натоварването, в каква цикличност и комбинации. На първо място обаче е нужно, ако имаме придружаващи заболявания, да се консултираме с лекар. Той може да препоръча карането на колело, да се редува с ходене пеша – в порядъка от 10 000 стъпки дневно. При по-активните хора, велосипеда може да се комбинира добре със скандинавско ходене, защото различните упражнения водят до развитието на всички мускулни групи.


Изчислено е, че ако искаме да внесем повече ритъм в живота си, е достатъчно да караме колело по половин час три пъти седмично. А ако целта е загуба на тегло - трябва да тренираме всеки ден, като редуваме колелото с друга физическа активност.