С понятието "метаболизъм" в спорта най-грубо се характеризира броя калории, изгорени за един ден. Човешкото тяло изгаря калории при изпълняване на естествените си функции: дишане, регулиране на телесната температура, храносмилане, сърцебиене и тн. Калории се горят и при физическа активност: ходене, тичане и спортуване. 
 
Отслабването е желано от много хора, а за не малко е наложително – затлъстяването скъсява продължителността на живота и предразполага към заболявания. Метаболизмът подлежи на влияние както от физическата активност, така и от хранителните навици. Това означава, че има начини той да бъде ускорен и без всекидневно физическо натоварване или като допълнение към него.
 
Най-елементарният от тях убягва най-често при контрола над теглото: адекватен прием на вода. Човешкият организъм използва водата, за да обработва качествено мастните тъкани и регулира калорийния баланс. Най-малкият знак за дехидратация сериозно забявя метаболизма и дори при спортуване и правилен хранителен режим организмът гори по-малко калории, съответно мазнините се топят много по-бавно. Изследване сочи, че редовни посетители във фитнес залите горят значително повече калории, ако пият 6-8 чаши вода на ден, отколкото, ако пият стандартните 2-4. Дехидратацията предизвиква и чувство на глад, което води до преяждане. Специалисти диетолози съветват да се изгради обикновен навик - преди всяко хранене да се изпива чаша вода.
 
Белтъчините не само засищат, те изискват повече усилия и енергия от организма, за да бъдат преработени, за разлика от въглехидратите и мазнините. Увеличаване на дела белтъчини в ежедневното меню, е елегантен начин да се изразходват калории с приема на храна. По този начин метаболизмът се засилва, без да се полагат допълнителни усилия. Добри източници на белтъчини са морските дарове, бяло пилешко месо, мляко и млечни продукти, яйца, бобови растения и др.
NEWS_MORE_BOX
 
Закуската неслучайно е най-важното хранене – това е точката от денонощието, в която може най-силно да се повлияе на метаболизма. Стабилната и балансирана закуска гарантира, че през деня ще се изгорят повече калории, в контраст със забавянето на метаболизма при лишаване от добра закуска. 
 
Друг ефективен ускорител на метаболизма е зеленият чай. Кофеинът и катехините, съдържащи се в него, доказано подсилват метаболизма за няколко часа след прием. Според изследване консумацията на 4 чаши зелен чай дневно увеличава енергийния разход на организма с около 90 калории за деня. Освен това напитката потиска абсорбцията на мазнини и понижава апетита. Изпиването на две чаши зелен чай един час преди физическа активност увеличава с почти 20% стопените калории по време на интензивна тренировка.