Работата от дома се оказа предизвикателство. Освен намалените социални контакти и домашното жонглиране между грижите за близките и деловите задачи, домовете ни по-често не са проектирани да бъдат и работното място. Особено когато говорим за условията за работа, които са необходими за това.


Въпреки това хоум офисите се превърнаха в ежедневие за милиони по света и това най-често са трапезната маса в кухнята, бюрото на детето или дори ъгъловия диван в хола. Нито едно обаче от тях не е идеално за правилната работна поза и съответно носи след себе си широко разпространените болки в гърба и шията.


Болките в долната част на гърба са най-често срещаното мускулно-скелетно състояние в света и водеща причина за отсъствия от работа. Това ги превръща в социално значим проблем, който оказва огромно влияние върху националните икономики.



През годините множество любопитни изследвания сочат, че например отрицателното мислене и лошите стратегии за справяне в проблема се свързват с постоянна болка, докато избухванията обикновено са свързани с промени в активността, нивото на стрес и настроението. Но не и със структурни увреждания.


Добрата новина е, че ефективната грижа за болките в долната част на гърба е сравнително евтина и безопасна, и може да бъде подобрена чрез по-добро физическо и психическо здраве, както и със здравословни навици за сън и поддържане на оптимално телесно тегло.


В същото време не съществува идеалната седяща поза, която пази гърба. Тя е индивидуална за всеки, сочат различни проучвания. В тях се твърди, че „постуралната променливост“ (промяната на позицията ни) и редовните фини движения, докато седим, са важни за превенцията. Например кръстосването на краката, потупването със стъпала, минималните движения напред назад и др.


Този конкретен въпрос бе разгледан в скорошно разследване с участието на 90 души (61 без анамнеза за болки в гърба и 29 с оплаквания). Те са помолени да седят в продължение на един час, като през това време учените са събрали данни за мускулната активност на гърба, стойката на гръбначния стълб и болката.


На финала екипа изследователи заключи, че болката в гърба, предизвикана от седене, не се дължи на стойката или мускулната активност, а по-скоро е свързана с наличието или по-скоро с липсата на „микро-движение“ или онова, което наричаме динамични пози на седене. В края на изследването стана ясно, че участниците, които са получил болка в кръста, не са седяли по-различно от останалите, но са се движили по-малко.


Резултатът от проучването припомня фактът, че продължителното седене намалява притока на кръв към мозъка и намалява мозъчно-съдовата функция, което пък е свързано с по-ниска познавателна способност. Намаляването на церебралния кръвен поток се компенсира, когато са включени чести краткотрайни паузи за движение.

 

Източник:

theconversation.com