Сигурно сте чували големите момчета във фитнеса да подмятат на ляво и на дясно думата „хипертрофия“. Хипертрофията по дефиниция е разширяване на орган или тъкан заради увеличаването на размера на нейните клетки. Да не се бърка с хиперплазия - процесът на увеличаване на броя на клетките. Напротив, хипертрофията е процес на увеличаване на размера на клетки, които вече присъстват на съответното място от тялото.

 

Този процес на увеличаване зависи от друг физиологичен процес, а именно - стимулацията на контрактилните протеини (актин и миозин) във всяко мускулно влакно. С правилния тренировъчен режим човек може да катализира този процес, тъй като тялото има невероятния потенциал да се адаптира към околната среда.


 

В този ред на мисли, хипертрофията следва да бъде задействана от физиологична нужда. Процесът на клетъчен растеж може да се разглежда като удебеляване на мускулните влакна, което се случва, когато тялото е натоварено с точното количество, така че да създаде по-големи и по-силни мускули, които могат да понасят този нов, увеличен товар. Отворилата се необходимост предизвиква такъв клетъчен отговор, че конкретните клетки започват да синтезират повече биохимични материали.

 

За да се развият мускулите в такава насока, трябва да се случат две неща: стимулиране и възстановяване. Т.нар. „сателитни“ клетки, които се намират между външната и основната мембрана на мускулното влакно, се активират от травма, увреждане или нараняване - всички възможни реакции към стреса на тренировките за маса. В този момент се отключва реакция на имунната система, водеща до възпаление - процес на естествено почистване и възстановяване, който настъпва на клетъчно ниво.

 

Същевременно се предизвиква хормонален отговор, предизвикващ освобождаването на растежен фактор и тестостерон. Двата хормона помагат да се регулира клетъчната активност. Докато факторите на растежа спомагат за стимулиране на мускулната хипертрофия, тестостеронът увеличава протеиновия синтез. Този процес води до умножаването на сателитните клетки и миграцията на дъщерните им клетки в увредената тъкан.

 

Тук те се смесват със скелетните мускули и предлагат своите ядра на мускулните влакна, помагайки им станат по-гъсти и по-големи. Резултатът - по-големи мускули с подобрена поносимост към по-големи натоварвания. Как ще постигнете тези резултати, зависи от конкретната тренировъчна програма, която може да бъде съгласувана с треньор или стотиците безплатни материали в интернет пространството – статии и видео клипове.