За артрозните изменения в коленните стави се използва медицинският термин – гонартроза. Тя е втората по честота артроза, която се среща и засяга основно женският пол. Предразполагащ фактор е наднорменото тегло. При хронифициране и развитие на дегенеративни процеси се стига до промени в ставната капсула, костите и мускулите.


При лечението на това заболяване важна роля има ежедневното натоварване на тези стави, но с подходящи упражнения, които да развият мускулатурата като така осигуряват механична стабилност при движение.


Освен това ставният хрущял, който при гонартроза постепенно намалява няма собствено кръвоснабдяване. Той се храни по време на движение, когато се „облива“ от синовиалната течност в ставата и по този начин се доставят до него хранителни вещества и кислород. Това е и още една причина движението да е с основно значение при гонартроза.



Самото обездвижване води след себе си по-бързо развитие на дегенеративните процеси, както и контрактури – ограничена подвижност.


Най-подходящото време за изпълнение на упражненията е сутрин - след ставане, като тези от лег могат да се изпълняват и в леглото. Но, ако нямаме тази възможност, комплексът може да се изпълнява през деня или вечер – преди лягане. Упражненията се изпълняват от лег, седнало положение или по корем.


От лег с изпънати крака, постепенно започваме да сгъваме крака в колянната става и да движим петата бавно по пода, стремейки се да достигнем с нея до седалището. Правят се 8-10 повторения, след което се сменя другият крак. В началото може да се появява болка, която да ограничава упражнението да бъде изпълнено до край, но постепенно амплитудата на движение се увеличава.


За трениране на мускулатурата на бедрото, която има отношение към коляното отново от легнало положение по гръб, с изпънати крака се изпълнява контракция на бедрените мускули – с наблягане на дисталната им част (тази, разположена най-близко до коляното). Контракцията (стягането) трябва да продължи 10-20 секунди, след което отпускаме. За удобство под колянната ямка може да се постави малка хавлиена кърпа.


От седнало положение или лег подобно упражнение може да се изпълнява с топка или хавлиена кърпа между коленните стави. Редува притискане на предмета в рамките на 10-20 секунди, след което отпускане отново с тази продължителност. Правят се 10-15 повторения.


От лег по корем отново могат да се правят упражнения за сгъване в коленете, като в крайно положение крака може да се задържа за няколко секунди, след което да се връща в изходна позиция.