„Движението е здраве, а здравето е живот“ е добре позната максима, с която навярно всеки може да се съгласи. Движението е особено важно за всеки – за поддържане на тонуса, енергичността и позитивното мислене, а също поддържане на физическата форма, телесното тегло, здравината на мускулите и ставите.


При хората с диабет провеждането на физически упражнения има допълнителни ползи. Предполагам на всеки един от вас, на който му се налага да се бори ежедневно с повишената кръвна захар, му се е случвало да установи, че двигателна активност води до спадане на кръвната захар. Причината е, че глюкозата е основен хранителен източник за мускулите. Мускулната работа увеличава глюкозната консумация и съответно намалява нивата ѝ в кръвта.

 


Ползите от физическата активност при хората, независимо от това дали са с диабет, могат да се обобщят в следните 10 точки:

  1. Помага на тялото ни да използва по-добре инсулина;
  2. Помага ни в контрола на кръвното налягане. Високото кръвно налягане при хората с диабет означава по-висок риск от усложнения от него;
  3. Помага ни за подобряване на холестерола, за да се предпазим от проблеми със сърдечно-съдовата система;
  4. Помага ни да отслабнем, ако е необходимо, или да поддържаме телесното си тегло в желаната норма;
  5. Дава ни енергия и ни помага да спим пълноценно;
  6. Помага на ставите ни и огъвкавява тялото ни;
  7. Благоприятства умствената ни дейност;
  8. Прави ни по-щастливи. Физическата активност е свързана с отделяне на повече ендорфини, които увеличават усещането ни за щастие; 
  9. Активността е доказано, че намалява нивата ни на стрес и подобрява настроението ни;
  10. При хората със захарен диабет активността помага за подобряване на нивата на гликирания хемоглобин (HbA1c).

Какви двигателни упражнения са подходящи за хората със захарен диабет?

Няма ясни правила за това какви упражнения следва да правят хората с диабет. Важно е те да са системни, т.е. поне 3-5 пъти в седмицата между 30-50 минути или общо 150 минути/седмично.

 

Изборът на вида физическа активност остава да е съобразен с вашите предпочитания и интереси. Ако не сте бил физически активна личност досега, започнете с малки стъпки – първоначално с по-леки упражнения като по-бързо ходене или изкачване на 2 етажа в блока, в който живеете, и постепенно увеличавайте темпото и интензитета на упражненията. За предпочитане е упраженията да са свързани с известно ускоряване на пулса и учестяване на дишането, т.нар. аеробни упражения. Силовите упражнения с натоварвания, вдигане на гири и щанги оставете на по-късен етап, когато тялото бъде достатъчно физически подготвено за тях.

 

Какви уражнения можем да правим в условия на социална изолация?

Бихте могли да намерите веднага оправдание за отлагане на физическата активност с настоящата социална изолация. „Когато човек има желание, намира начини, когато няма желание, намира причини“ е основен постулат за това, че всичко е в нашите ръце и зависи от нашето желание и мотивация.
 

Останете активни вкъщи!

 

Има много примери, с които можете у дома да бъдете активни, като:

 

  • Градинарство;
  • Домакинска работа;
  • Пазаруване;
  • Изкачване на стълби, вместо използване на асансьор;
  • Разходка из дома, когато разговаряме по телефона;
  • Раздвижвания по време на телевизизонните реклами;
  • Упражнения на стола, например неколкократно ставане и сядане от стола и др. - за хората, провеждащи home-office. Добре е на всеки 30 минути да ставаме от стола и да се раздвижваме – това ще ви помогне и в умствената работа;
  • Танцувайте – пуснете си приятна музика и се раздвижете така сякаш сте в дискотека, а не у дома си.

 

Започнете активно хоби - това ще Ви помогне да контролирате  по-добре нивата на кръвната си захар и да се чувствате добре. Никога не е късно да стартирате йога или пилатес или дори фитнес от дома. В интернет мрежата има много добри видеа, с които дори и като начинаещи може да се почувствате физически активен и полезен за тялото и духа си. Незабравяйте - всичко зависи от Вас! Приложете креативност и дерзайте!

 

Ако все пак се притеснявате да започнете някои от тези видове дейности, говорете с личния си лекар или ендокринолог. Те ще могат да Ви дадат съвет как можете да коригирате физическата си активност според вашето състояние.