Предишна част на материала

Добавки с калории

Когато един продукт съдържа твърде много лесноусвоими въглехидрати, кръвната захар се повишава. Това ускорява метаболитните процеси и отделянето на енергия, т.е. ще се получи нещо като нарастване на оборотите. Ефектът обаче е твърде кратък, тъй като кръвната захар след изчерпването на енергията от продукта спада бързо, в резултат на което ставаме отпуснати и сънливи.


В дългосрочен план приемането на висококалорични напитки и храни не е добра идея, особено ако не се занимавате с активен спорт постоянно. Калориите, които не се изгорят веднага след консумацията на калоричните продукти, се складират в тялото във вид на мастни депа, а допълнителните килограми по принцип водят до слаб тонус.


Изводът: високоенергийните добавки са от полза за спортистите, но при  всички останали водят до повишаване на кръвната захар. Редовната им консумация се свързва с наддаване на тегло.


В случай, че се чувствате изтощени е по-добре да се консултирате с лекаря си дали приемът на хранителните добавки ще ви помогне. Препоръчително е да се изяснят причините за умората и да се вземат адекватни мерки според състоянието.



* * *
Преди да посегнете към която и да е добавка, трябва да си отговорите на няколко въпроса:
Добавката безопасна ли е? В случай, че имате здравословни проблеми или взимате медикаменти, приемът на добавки може да е противопоказен. Имайте предвид, че страничните ефекти и рисковете, които носят добавките, не са изследвани. Те не се подлагат на клинични тестове така, както лекарствата.


Освен това действието на много вещества е само теоретично, дори рекламно. Поинтересувайте се дали действието им е научно обосновано. Има вещества, които изискват определени условия в организма, за да имат ефект, и когато са внесени отвън в чист вид и не достигнат до съответните структури и условия при които естествено се синтезират, не действат по предназначение.


Действително ли се нуждаете от добавките? При добре балансиран режим на хранене, който осигурява необходимите витамини, минирали и други нутриенти, е излишно да се приемат, още повече, че усвояването на тези  вещества е по-сигурно от храната... Ако режимът на хранене е непълноценен, по-добре е да насочите усилията и средствата си в тази насока.



Енергичността се подобрява с промяна в стила на живот!

Всъщност има много по-добър начин да се подобри „зареждането“, поне докато се открие в бъдеще вярната формула на енергийна напитка.


Спете. Ако се чувствате изморени и отпаднали и „нямате сили за нищо“ отделете повече време за сън. Нуждаем се от 7-8 часа в денонощие. Дрямката за 20-30 минути през деня също зарежда с енергия.


Спорт. Най-добрият начин да се почувствате тонизирани е редовното спортуване. През 2006 г. са проведени 70 различни проучвания за ефекта на физическите упражнения върху организма и подобряването на тонуса. В 90 % от получените данни се намира, че редовно спортуващите много по-рядко се чувстват изморени и са много по-енергични.


Здравословно хранене. Предлагат се различни режими на хранене. Важното е да се консумират много пресни зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни и нетлъсто месо. Придържайте се към съотношенията, които дава хранителната пирамида.


В дългосрочен план хранителните добавки не могат да помогнат за преодоляване на състоянието на умора, проблемът ще остане, въпреки приема им. Решението се намира в откриването на причината за хроничното изтощение и взимането на адекватни мерки според спецификата му.