Инфекцията с коронавируса SARS-CoV-2 засяга най-тежко дихателната система и понякога води до сериозни увреждания на белия дроб. Скорошно проучване установи, че вирусът напада конкретно бронхиалните епителни клетки, и веднъж попаднал в дихателните пътища се възпроизвежда много бързо. Междувременно от сдружение "Въздух за здраве" обявиха, че хората, които са боледували от коронавирус, ще могат да си направят поредица от безплатни изследвания, за да се проследи дали вирусът има дългосрочни последици върху белодробната функция.

 

Пълното възстановяване на белодробната функция понякога изисква продължително лечение. Физиотерапевти от изследователския университет „Джонс Хопкинс“ препоръчват серия от дихателни упражнения, които подпомагат възстановяването след Ковид-19 или друго сериозно заболяване на дихателната система. Целта е да се създаде навик да се диша дълбоко по време на всяка дейност. Същевременно упражненията могат да намалят чувството на тревожност и стрес, което се среща при хора, които са били с тежки симптоми или в болница. Качеството на съня може също да се подобри с помощта на дихателни упражнения.


 

Техниките за дълбоко дишане се изпълняват лесно, подходящи са за всеки, освен ако е налице температура, задух или затруднено дишане по време на покой, болка в гърдите, сърцебиене и подуване на краката.

 

Упражненията трябва да се прекратят незабавно, в случай че се появи замайване, задух, болка в гърдите, усещане за студ по кожата, прекомерна умора, неравномерен сърдечен ритъм.

 

Дълбокото дишане през носа укрепва диафрагмата, помага на нервната система да се отпусне и на белодробната функция да се възстанови. Упражнението е разделено на четири фази, за да бъде съобразено с индивидуалното състояние на всеки. Започва се с Фаза 1 и се преминава към следващата, след като човек може да завърши упражнението, без да се чувства прекалено задъхан.

 

Фаза 1: Дълбоко дишане в легнало положение

Легнете по гръб и сгънете коленете така, че стъпалата да бъдат върху леглото. Поставете ръце върху стомаха. Затворете уста и поставете език на небцето. Вдишайте дълбоко въздух през носа в стомаха по такъв начин, че пръстите на ръцете да се раздалечат. Бавно издишайте през носа. Повтаряйте в продължение на една минута.

 

Фаза 2: Дълбоко дишане и лежане по корем

Легнете по корем и подпрете глава на ръцете си. Затворете уста и поставете езика на небцето. Вдишайте дълбоко въздух през носа в стомаха. Опитайте да се съсредоточите над натиска на стомаха върху матрака. Бавно издишайте през носа. Повтаряйте в продължение на една минута.

 

Фаза 3: Дълбоко дишане в седнало положение

Седнете изправени на края на леглото или на твърд стол. Поставете ръце върху стомаха. Затворете уста и поставете език на небцето. Вдишайте дълбоко въздух през носа в стомаха по такъв начин, че пръстите на ръцете да се раздалечат. Бавно издишайте през носа. Повтаряйте в продължение на една минута.

 

Фаза 4: Дълбоко дишане в изправено положение

Застанете изправени и поставете ръце върху стомаха. Затворете уста и поставете езика на небцето. Вдишайте дълбоко въздух през носа в стомаха по такъв начин, че пръстите на ръцете да се раздалечат. Бавно издишайте през носа. Повтаряйте в продължение на една минута.

 

Прозявка до усмивка

Това упражнение увеличава силата в ръцете и раменете и стимулира мускулите в областта на гърдите, което заздравява диафрагмата. Седнете изправени на ръба на леглото или на твърд стол. Издигнете ръце над главата и изиграйте голяма и продължителна прозявка. Върнете ръце бавно долу до бедрата и завършете, като се усмихнете за три секунди. Повтаряйте в продължение на една минута.

 

Тананикане

Тананикането при издишване помага да се увеличи производството на азотен оксид в тялото. Азотният оксид помага за изграждането и възстановяването на нервната система и разширява кръвоносните съдове, което позволява повече кислород да стигне до клетките в тялото. Тананикането успокоява и помага да се удължи състоянието на покой.

 

Седнете изправени на ръба на леглото си или на твърд стол. Поставете ръце върху стомаха. Със затворена уста и език на небцето вдишайте през носа въздух в стомаха по такъв начин, че пръстите на ръцете да се раздалечат. След като дробовете се изпълнят с въздух, дръжте устните затворени и издишайте, докато тананикате, издавайки звука „хмммммм“. Повтаряйте в продължение на една минута.