Дишането е едно от първите неща, които започваме да правим самостоятелно, без да сме научени на него – вроден рефлекс. Рядко се замисляме за начина, по който дишаме, тъй като го приемаме за естествен процес, който няма нужда от регулация. Но с ежедневието си често дишането ни става повърхностно и се нарушава основната му роля – доставката на кислород. За да компенсира, дихателният център учестява дишането.


Има два основни вида външно дишане – гръдно и коремно - диафрагмално. Гръдното е по-характерно за жените, докато коремното за мъжкия пол. Най-правилно е смесеното дишане – комбинация от двете форми.


Дихателните упражнения се използват както при заболявания на дихателната система, така и при патология от сърдечносъдов тип, обездвижване, особено след травми на опорно-двигателна система и други. Възможно е практикуването на дихателна гимнастика навсякъде и по всяко време, в случай, че знаете как точно да дишате. Има известна разлика между обикновеното дишане и дълбокото дишане.



Чрез дихателна гимнастика се подобрява белодробната жизнена вместимост, подвижността на гръдния кош и диафрагмата, еластичността на белодробната тъкан, оптимизира се дихателнияt акт, подобрява се доставката на кислород, необходима на организма за изпълняване на физически усилия.


За извличане на най-голяма полза от тях и постигане на най-добри резултати се препоръчва дихателните упражнения да се извършват редовно, по два пъти на ден. Най-добре е това да става сутрин след ставане и в ранния следобед (когато упражненията са ободряващи) или вечер (когато упражненията имат релаксиращо и отпускащо действие). Обикновено продължителността е от около 10 минути или дори по-малко.


Предварителната подготовка е важна, понеже тя "отваря" белите дробове и подготвя мускулите, които участват в дихателния процес за предстоящите по-сложни упражнения. Тя също така помага на тялото да се отпусне и създава чувство за спокойствие.


Дихателните упражнения могат да се изпълняват в изправено, седнало или легнало положение и обикновено се разделят на три вида – статични, които се изпълняват в неподвижно състояние; динамични – изпълняват се заедно с други упражнения и дренажни – специални дихателни движения, които помагат за отстраняване на храчките и изтичането на ексудат от плевралната кухина.


За формиране при детето на правилното звукопроизношение е важна не само артикулационната гимнастика, но и включването на дихателна такава. Специални дихателни упражнения спомагат за изработване на диафрагмално дишане, а също влияят на продължителността и силата на издишване.


Започва се с бавно дишане. Гърбът е изправен максимално, така че да бъде изцяло перпендикулярен на пода - не бива да чувствате напрежение, нито да го извивате напред или назад.


Правете това всеки път преди започване на дихателните упражнения. В началото може да се почувствате леко замаяни, но това е напълно нормално.


Установено е, че дълбокото дишане носи до 6 пъти повече кислород на клетките и спомага за детоксикация на белите дробове. Също така не се препоръчва да се изпълняват упражненията на пълен стомах - най-доброто време е един час преди или 3-4 часа след основно хранене.