Благодарение на бързо развиващата се аналитична техника в микробиологията, молекулярната биология и биоинформатиката, учените успяха да разкрият истинското разнообразие на микроорганизмите, обитаващи стомашно-чревния тракт на хората, както и техния принос за здравето и заболяванията. Вследствие на това, изследването на чревната екология се очертава като едно от най-активните и вълнуващи области в биологията и медицината.

Едно такова вълнуващо откритие е публикувано в августовския брой на Mayo Clinic Proceedings. Според него специфични дейности на чревната бактерия са отговорни за неспособността на някои хора да отслабнат, въпреки придържането към строги режими на хранене и упражнения.

Не е тайна нещастието на някои хора, които не могат да се справят с наднорменото тегло, въпреки редуцирането на калоричния прием и повишаването на физическата активност. Поради тази причина изследователският екип тръгва да търси други фактори, които биха повлияли на ефективността на традиционните стратегии за отслабване. Естествено, екипът се обръща към способността на бактериите да разграждат сложни хранителни частици, които по принцип осигуряват на организма допълнителна енергия. Оказва се, че този принципно нормален процес може да се превърне в пречка за някои хора.

Изследователският екип събира и анализира семпли с чревни бактерии на 26 участници, записали се в изследователската програма към Mayo Clinic за лечение на наднорменото тегло. Като резултат, учените успяват да идентифицират, че хората, които не могат да отслабнат, се отличават с различна бактериална флора. По-конкретно, бактерията Phascolarctobacterium се свързва с успешната загуба на тегло, докато бактерията Dialister е пречката, възпрепятстваща целите на участниците.

Защо това откритие е от значение? Въпреки че - поради малкия размер на изследването – резултатите се нуждаят от допълнителна подкрепа, публикацията предоставя важна посока, която специалистите могат да поемат в борбата с наднорменото тегло. След като чревните бактерии представляват детерминант с оглед промените в начина на хранене и съответно на загубата на тегло, то това знание би било критично при изготвянето на индивидуални стратегии за хора, страдащи от затлъстяване.