Със забързания ни начин на живот, не е изненада, че все повече хора се обръщат към късите и ударни тренировки – кой заради липсата на време, кой заради осъзнатите ползи от такъв тип физическа рутина. А ползи от бързите упражнения действително има! В този смисъл, т.нар. „интервални тренировки с висока интензивност“ не са за предпочитане единствено с оглед на нечий натоварен график, но и с оглед на физическото състояние на самото тяло.

 

Интервалните тренировки с висока интензивност са категория физическа активност, която се характеризира с кратки, но високо интензивни анаеробни упражнения, редуващи се с по-ниско интензивни периоди на възстановяване. Независимо дали целта е да подобрите издръжливостта си, да намалите риска от сърдечносъдови заболявания, да отслабнете, да подсилите скелетната мускулатура или да придобиете контрол върху кръвната си захар, няколко минути подобен режим са също толкова ефективни, колкото и по-дългите форми на традиционно кардио.


 

Изследване, проведено от Victoria University, се фокусира върху осем млади доброволци, които са инструктирани да извършват три сесии от упражнения, като всяка една се изпълнява след седим дни почивка от предишната. Като за начало, участниците е трябвало да въртят педалите в продължение на 30 минути, но никога повече от половината на максималните им усилия. След това, следвайки модела на тренировките с висок интезитет, доброволците били задължени да се ангажират с пет 4-минутни колоездачни сесии, използвайки 75% от максималния си капацитет. Що се отнася до възстановителния период, той не надвишавал една минута. Последната задача се състояла в четири 30-секундни спринтове с 4-минутни почивки помежду им.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Анализ на митохондриите в бедрените мускули на спортистите показал, че митохондриалната активност при 30-секундните спринтьори не се отличава от тази при 30-минутните. Митохондриите са органели, намиращи се в цитоплазмата на еукариотните клетки, чиято основна функция е да произвеждат аденозинтрифосфорна киселина – химично съединение, богато на енергийни връзки. Поради тази причина митохондриите са познати като „клетъчни енергийни фабрики“.

 

Имайки предвид казаното до тук, упражненията в действителност могат да бъдат адаптирани към индивидуалните нужди на трениращия, включително към семейната и професионалната му заетост. Не на последно място, ползите от едно упражнение далеч не се ограничават само до тези, които се извличат при часове, прекарани във фитнес залата.