Дишането с участието на диафрагмата подобрява здравето и самочувствието, насища клетките на организма с кислород, обемът на белите дробове се увеличава, подобрява се обмяната на веществата, укрепва се имунитетът.


Новородените деца дишат „с корема“. Гърдите им остават неподвижни. С възрастта мускулите на диафрагмата започват да се напрягат все повече и повече и дишането започва да се осъществява само с горната част на гърдите. При повечето хора при дишане се надига само горната част от гърдите. Това означава, че при дишането се използва само 20 % от белите дробове.

При правилното дишане участва и диафрагмата, т.е. при дишането освен гърдите се движи и коремът. Това дишане облекчава състояния на безпокойство и е много подходяща техника при нервно-психично натоварване.


Идеята да се използва правилното дишане за намаляване на обиколките на тялото е заета от американката Грир Чайлдерс, която разработва система от дихателни упражнения, които действително спомагат процеса на отслабване.


Методиката носи наименованието бодифлекс. Разработена е на основата на дълбокото диафрагмено дишане, което се съчетава с разтягане и определени статични пози.
Когато се изпълняват статичните пози тялото се напряга. Повишава се необходимостта от силен приток на кръв. При дълбоко дишане кислородът постъпва в кръвта активно повишава лимфопотока, масажира вътрешните органи, ускорява обмяната на веществата и изгаря мазнините. Освен това упражнения подобряват и състоянието на мускулите.


При системното изпълняване на дихателните упражнения:

  • подобрява се обмяната на веществата,
  • укрепва се имунитетът,
  • ускорява се кръвообращението,
  • регулира се отделителната система,
  • изчезва главоболието,
  • нормализират се функциите на червата,
  • по-бързо минават болките в мускулите и ставите,
  • възстановява се по-доброто функциониране на сърдечно-съдовата система,
  • възвръща се остротата на зрението,
  • подобрява се паметта.



Редовното изпълняване на дихателните упражнения подобрява функциите на дихателната система. Подходящо средство е за профилактика на астма, бронхит, вирусни инфекции, алергии.
Гимнастиката е изключително подходяща при желание за отказване от тютюнопушене.
Използва се и като профилактично средство срещу инфаркт на миокарда и онкологични заболявания.


Дълбокото дишане е отличен метод за справяне със стреса и депресията. След изпълняване на упражненията се чувства прилив  на енергия, настроението се подобрява. Повишава се жизнения тонус и устойчивостта на стрес, откриват се нови сили и се подновява активността.


За да се постигне ефект е необходимо упражненията да се правят всеки ден, достатъчно е да се отделят 15 минути. Могат да се извършват в прав стоеж или в седнало положение. Не се изисква допълнително физическо натоварване или спазване на диетичен режим. Дали действително дихателната гимнастика може да намали обиколките на тялото ви, можете да проверите сами, не се изискват много усилия, а при всички случаи упражненията по дишане ще имат полза за общото физическо и емоционално самочувствие.


Според авторката отслабване чрез бодифлекс няма да се получи или изисква много повече време в случаите, когато се взимат противозачатъчни таблетки, антидепресанти, както и медикаменти за лечение на щитовидната жлеза, тъй като посочените лекарства забавят обмяната на веществата. Ефектът се наблюдава по-късно и при хора, при които обмяната на веществата е по-забавена. Въпреки това дихателната гимнастика е полезна и в посочените случаи и се препоръчва включването й в дневния режим още повече, че не изисква особени усилия и условия.