Според учени тренировките на бягаща пътечка поне три пъти в седмицата може осезаемо да редуцират менструалната болка по време на цикъл. Причината е в изхвърлянето на различни химични съединения и дори токсини, които са в основата на болковия синдром.


При жени, които тичат поне три пъти дневно на бягаща пътечка се отчита до 22% понижаване на предменструалната и менструална болка. Този резултат е отчетен в рамките на 6 месеца.


Простагландините се посочват като една от основните причина за маточна болка и причината е, че те имат съдосвиващ ефект. От своя страна това води до понижен приток на кислород до тъканите и е тригер за настъпване на болезнени крампи.



Т. нар. първична дисменорея – която се проявява още с настъпване на първите менструации, може да засяга до 50% от жените, според статистиката.


Според учените нивото на простагландини намалява по време на тренировки, а с това и тeхният съдосвиващ ефект върху съдовете на матката. Съответно притокът на кислород към тъканите се подобрява и болезнените крампи намаляват по интензитет и честота.


В проучването са проследени 70 жени, които са на възраст между 18- и 43-годишна възраст. Всички те са били диагностицирани с първична дисменорея.


Изискването към участничките в проучването е било да тренират на бягаща пътечка, поддържайки между 70 и 85% от максималния си сърдечен ритъм, три пъти седмично в продължение на шест месеца. Техните резултати са сравнени с контролна група, в която жените не са тренирали.


Само в рамките на 4 седмици процентът на понижаване на предменструалната болка намалял с до 6%, а в продължение на проучването процентът растял.


Интересен е фактът, че при повечето жени – на фона на болковите симптоми, последното нещо, което биха направили е да започнат да тренират. Същевременно именно кардио тренировката се оказва ключова за редуциране на неразположението, но в дългосрочен план.


Ролята на аеробните упражнения в менажирането на болката е само едно от многото положителни страни на тренировката. Отчита се цялостна промяна в различни функции, органи и системи – сън, концентрация, памет, общ тонус и други.


По-младите жени са изложени на по-голям риск от проява на първична дисменорея, която също може да предизвика промени в настроението, диария и дори повръщане.