Понякога се водят разгорещени дебати кое е по-доброто: ходенето или джогингът.

Отговорът зависи от това какво имаме предвид под "по-добро." По-добро ли е едното от другото за:

  • за здравето,
  • за отмора,
  • за отслабване,
  • за ежедневните ни занимания,
  • за собствените ни нужди и начин на живот.


Както бързото ходене, така и джогингът имат своите плюсове и минуси.
 

Общи ползи и от двете


Ходенето, джогингът и бягането са аеробни упражнения. Това са дейности, които повишават честотата на сърдечния ритъм, но не използват всичкия кислород на тялото.

Подобно на другите аеробни занимания, ходенето и джогингът ще:

  • Подобрят качеството на тренировките и издръжливостта,
  • Доведат до намаляване на мазнините в тялото ни,
  • Ще подобрят нивото на холестерола и кръвната захар,
  • Понижат кръвното налягане,
  • Укрепват мускулите и костите ни.


Тези промени в химията на тялото и метаболизма водят до големи ползи за здравето ни. Разходката и джогингът предпазват от инфаркт и инсулт. Те, също така, водят до намаляване на риска от диабет, остеопороза, фрактури и някои видове рак (като рак на простатата при мъже). Мъжете, ще бъдат особено доволни да научат, че тези, които се упражняват, са с по-нисък риск от еректилна дисфункция, отколкото водещите заседнал начин на живот.

NEWS_MORE_BOX



Ако това не е достатъчно, за да сме мотивирани да се движим, не бива да забравяме, че редовната физическа активност ни предпазва от депресия, намалява стреса, както и намалява риска от развитие на деменция с напредване на възрастта. Това са всички дългосрочни ползи, но упражненията също имат и краткосрочни ползи: след тях се почувстваме емоционално по-добре, имаме повече енергия и изглеждаме по-привлекателни.
 

Какви са разликите?

Ползите от упражненията зависят от три елемента: интензивност, продължителност и честота. Това може да ни помогне да решим коя форма на упражнение е най-добра за нас.

Ходенето или  разходката се различава от джогинга по отношение на интензивност. Когато ходим, единият ни крак е на земята през цялото време, но когато тичаме, ние сме изцяло във въздуха за всяка крачка. Това означава, че приземяването ни е с много по-голямо въздействие, когато тичаме. Ходенето е по-малко травмиращо и при него е по-малко вероятно да се получат мускулно-скелетни наранявания.

От друга страна, по-голямата интензивност на джогинга е неговото основно предимство. Колкото по-висока интензивност дава едно упражнение, толкова по-висока работоспособност залага то. В едно проучване се стига до извода, че тичането е свързано с по-добър контрол на теглото, отколкото ходенето. И тъй като се гори повече енергия за единица време, тренировките могат да отнемат по-малко време.