Мнозина начинаещи фитнес ентусиасти, особено тези, отиващи във фитнеса с цел вталяване и сваляне на значително количество телесно тегло, започват тренировки без да имат добра представа как се постига целта, която са си поставили. Мнозина хвърлят немалко количество физически и волеви усилия във вдигането на тежести, мислейки, че това е най-прекият път към стройната фигура. Тази идея e много далеч от истината. Друга сериозна грешка е, че много неопитни хора във фитнеса се съсредоточават върху торса или дори само върху ръцете, докато останалите мускулни групи биват натоварвани твърде слабо.

 

Истината е съвсем друга. За да разберем защо, трябва да започнем с малко разяснения. Анаеробните упражнения са такива упражнения, които използват основно енергийните резерви, съхранявани в мускулните клетки под формата на гликоген – вид въглехидрат. При тях, без участието на кислород, гликогенът се разгражда до млечна киселина, която се натрупва бързо в мускулите. Процесът е краткотраен и може да осигури енергия само за експлозивни, но кратки, движения като вдигане на голяма тежест. Тези упражнения, обаче, изразходват като цяло много малко количество енергия – само тази съхранявана в мускулите под формата на гликоген. Те почти не засягат мастните депа.


 

Аеробните упражнения, от друга страна, са упражнения, извършвани за продължителен период от време – минути до часове. При тях, за източник на енергия се използват въглехидрати и мастни киселини, които кръвта носи от черния дроб и мастните клетки. Въглехидратите и мастните киселини се разграждат в мускулните клетки с участието на кислород до въглероден диоксид и вода. В рамките на тези упражнения се изгаря много голямо количество енергия, голяма част от която идва от мастните депа, т.е. те наистина способстват отслабването.

 

По този начин, въпреки че вдигането на тежести от легнало или изправено положение може да бъде много натоварващо и изморително, всъщност то изгаря много по-малко калории (и килограми) от аеробни упражнения като крос тренажор, бягане на пътека или каране на велоергометър. Разбира се, от значение са и продължителността и интензитета, с които се извършват упражненията. Един час вдигане на тежести е много по-малко ефективно натоварване с цел отслабване, отколкото един час на крос тренажора. Анаеробните упражнения са полезни за увеличаване на мускулната сила и маса, а не за намаляване на мастните натрупвания. Нещо повече, увеличаването на мускулната маса увеличава и общото телесно тегло, което е нежелателно, предвид поставената цел. Аеробните упражнения, от своя страна, сравнително слабо увеличават мускулната маса, но при редовно извършване и ограничаване на храненето - значително намаляват мастните натрупвания и телесното тегло.

NEWS_MORE_BOX

 

Трябва да обърнем внимание и на още един много съществен момент. Както стана дума, много начинаещи започват погрешно, съсредоточавайки се основно върху ръцете. Грешката тук е, че ръцете носят сравнително малки мускулни групи, които дори и при интензивно натоварване не могат да изгорят голямо количество енергия. Много по-ефективно е натоварването на големите мускулни групи на краката и торса. Четириглавият бедрен мускул е най-големият мускул в човешкото тяло – едно негово съкращение изгаря много повече енергия от това на бицепса или трицепса например, при това с много по-малко усилия. Вместо да вдигаме дъмбели и да гледаме как показанията на кантара не се променят въпреки всичките ни усилия, ако искаме да отслабнем трябва редовно да извършваме аеробни упражнения, които натоварват едновременно големи мускулни групи. Например един час на кростренажора ефективно натоварва мускулите на краката и гърба. Същото се отнася за джогинга или тичането на пътека – те изгарят много повече енергия от вдигането на тежести на машина, с лост или с дъмбели.

 

Това разбира се, съвсем не са единствените неща, които човек трябва да има предвид във фитнеса, но са може би най-важните, които трябва да знае, отивайки за пръв път в залата с намерението да свали тегло.