Внезапното схващане на мускул е една от основните неприятности по време на фитнес тренировка, но далеч не само спортуващите хора се оплакват от този проблем. Причините за поява на мускулни крампи са толкова разнообразни, че едва ли има човек, който да не е сполетяван от тях.
  
Дали ще се появят нощем или през деня, мускулните крампи са винаги неочаквани, неприятни и болезнени и най-често засягат краката. Провокирани са от рязката неволева контрикция (съкращаване) на определена мускулна група.

 

По-леките мускулни схващания може да се овладеят с постепенно разтягане на засегнатия мускул и задържането му в това положение до отминаване на болката. В много случаи обаче облекчението е само временно и схващането скоро се появява отново, а при много хора мускулните крампи са хроничен проблем. Основната мярка за дългосрочно справяне с него е елиминирането на подлежащите причини.


 

Дехидратация на тялото
Основната причина за мускулни крампи при редовно спортуващите хора е прекомерната дехидратация по време на тренировка. Връзката между двете състояния се обяснява с факта, че прекомерната загуба на вода изостря чувствителността на нервните окончания в зоната, където те контактуват с мускулите. Честите свивания и отпускания на определени мускули при тренировка дразнят нервните окончания и отключват стимули за неволево съкращение на тези мускули.

 

Дефицит на микроелементи
Наред с водата, при потене тялото ни губи и голямо количество микроелементи. Настъпилият в резултат на това електролитен дисбаланс също е причина за крампи. Научни проучвания показват, че не само добре познатият дефицит на магнезий отключва неприятните мускулни схващания. Подобен ефект има и повишената загуба на калций, калий и натрий. Прекомерното отделяне на тези микроелементи също е причина за по-честите крампи при спортуващите, а недостигът им в храната обяснява защо и неспортуващите хора също може често да са жертва на болезнени мускулни схващания.

 

Претоварване
Дори при оптимална хидратация и поддържане на електролитния баланс на тялото, мускулни крампи може да се появят и просто вследствие на претоварване. То важи и за мускулатурата, и за нервите, които провеждат импулсите, регулиращи съкращението и отпускането ѝ. Една от най-удобните превантивни мерки против мускулни крампи след претоварване е разтягането на най-натоварваните мускулни групи след тренировка.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Много рязко повишаване натовареността на даден мускул
Един от най-честите случаи на мускулни крампи е непосредствено след започване на дадена тренировка, без натоварваният мускул да е предварително разгрят. Тази реакция е напълно нормална и специалистите в областта я определят като отговор от страна на мускула, гласящ „твърде много работа, за твърде кратко време“. Същото важи и за случаите, когато интензивността на натоварването рязко се повиши. Например мускулите не работят по едни и същи механизми при леко бягане и при спринт и всяка по-интензивна работа може да доведе до схващането им.

 

Проблеми с кръвообращението
Това е най-честата причина за мускулни крампи, която не е под директния контрол на спортуващия. Честите и необясними мускулни крампи, особено при хора, които не спортуват интензивно, може да сигнализират за наличие на периферна артериална болест или друг проблем с циркулацията на кръвта в зоната на крайниците. Тези проблеми нарушават снабдяванеjо на мускулите с хранителни вещества, което провокира схващанията.

 

Ясно е, че в повечето случаи превенцията на мускулните крампи е напълно постижимо начинание. Избягването на прекомерното натоварване, почивката и рационалното хранене с прием на всички витамини и минерали е по силите на всеки, който е честа жертва на мускулните схващание или иска да си гарантира, че няма да се превърне в такава.