Раздвижването и дори лежерното разтъпкване на спортистите, които наблюдаваме по телевизията, далеч не са форма на показност и демонстрация. Смисълът им е далеч по-дълбок и те се явяват неотменна част от всяко по-сериозно натоварване, включително при спортистите любители.

 

Ето защо е полезна загрявката преди фитнес. Причините са 3.


 

Повишава издръжливостта
Загряваката ускорява пулса, повишавайки притока на кръв към мускулите на цялото тяло. Така, независимо към коя мускулна група ще е ориентирана тренировката, общата издръжливост на тялото се повишава. Ефективността на последващата интензивна тренировка се повишава, успоредно с потенциала на мускулатурата. Умората настъпва по-бавно, натоварването на мускулите е по-обилно, а възстановяването им и натрупването на нова мускулна маса е по-бързо.

 

Подобрява гъвкавостта и подвижността на ставите
В състояние на покой т.нар. синовиална течност, отделяна във всяка ставна капсула, има консистенцията на гъста паста. Добрата разгрявка и повишаването на телесната температура в зоната на ставите позволява синодиалната течност да смаже добре контактуващите повърхности и да намали максимално триенето между тях. Колкото по-леко е движението на ставите, толкова по-ефективна е тренировката и по-лесно се постига желаното натоварване на мускулатурата.

 

Намалява риска от травми
Всяко по-сериозно натоварване на недобре разгрят мускул или недобре смазана става може да доведе до травма. Качествената разгрявка, особено преди по-сериозна тренировка, трябва да включва целия мускулно-ставен апарат на тялото за максимална защита от контузии в зони, които не подозираме, че ще натоварим.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Проучванията показват, че за да се възползваме максимално от ползите на загрявката, тя трябва да трае поне 15 минути и да се провежда непосредствено преди тренировката. Добре е загрявката да включва кардио упражнения и динамични занимания като разтягане на мускулатурата, или стречинг. Препоръчително е такива занимания да се правят и след тренировката. Преди нея ефектът им е изцяло подготвителен, а след нея те помагат за максимално бързо възстановяване на мускулатурата.

 

Активната загрявка не бива да се пренебрегва нито от активно спортуващите, нито от хората, които спортуват по-нередовно. Тя трябва да се възприема като неотменна част от всяка тренировка, независимо от това колко интензивна ще е тя.