От няколко години постоянно се публикува информация колко вредна е синята светлина, която се излъчва от смартустройствата. Препоръките на медиците са поне 2 часа преди лягане телефонът, таблетът и телевизорът да не се използват. И за тях обаче е ясно, че хората няма да изпълнят, макар и здравословните препоръки, което провокира екип изследователи от Мецидинския център на Колумбийския университет да се замислят какво ефективно решение може да се намери, за да се намали вредата на синия екран върху здравето.

 

Проблемът се състои в това, че диодите на тези екрани излъчват кратки светлинни вълни от синята част на спектъра, а тя доказано влияе негативно на мозъка като потиска отделянето на хормона мелатонин. Този хормон се синтезира естествено от организма ни със залеза на слънцето и е необходим за отпускането му и настъпването на съня. Все по-масовото използване на разнородни по формат екрани е и причината за повишената честота на безсънието при хората в наши дни, включително и при децата. 


 

Група учени, водени от Ари Шектър, решават, че блокирането на синята светлина в часовете преди лягане може да подобни оплакванията от безсъние. За целта те провеждат експеримент с 14 души, страдащи от трудно заспиване и лош сън, които трябвало да използват специални очила вечерно време. Стъклата на очилата са със специален филтър в кехлибарен цвят, който има свойството да блокира значителна част от синята светлина. През следващите седем дни същата група е трябвало да носи други очила, които са с обикновени прозрачни стъкла, за да се установи дали има разлика в състоянието на участниците.

NEWS_MORE_BOX

 

 

От анализа на данните станало ясно, че доброволците се радвали на 30 минути по-дълъг и качествен сън след употребата на очилата с кехлибарен филтър. 

Резултатите от изследването ще бъдат публикувани този месец в Journal of Psychiatric Research.

 

Учените са на мнение, че са открили евтин и безопасен начин, с който да се бори безсънието, вследствие на екранната употреба. Нещо повече, екипът намира още, че носенето на жълтите очила, освен положителен ефект върху съня, нормализира кръвното налягане. Пълноценният сън и нормалното артериално налягане са два основни фактора за добро самочувствие и висока продуктивност при хората.

 

Самото безсъние е с достатъчно коварен ефект върху сърдечносъдово здраве. То предразполага към високо кръвно и развитието на сърдечносъдови заболявания. Екипът е развълнуван да разбере дали блокирането на синята светлина може да има полза в предотвратяването на хипертонията и болестите на сърцето.

 

Освен дигиталните джаджи, синя светлина излъчват и други източници, особено светодиодните, които навлизат все повече в бита ни заради по-ниския разход на електроенергия.