Природата е най-добрият лечител - все по-голям брой изследвания посочват благоприятните ефекти на пребиваването сред природата за намаляване на стреса и подпомагане на възстановителните процеси в организма. 

 

Колко време ни е нужно, за да усетим благотворната полза на природата – да се почувстваме по-здрави и в състояние на баланс? Отговорът е: точно 120 минути седмично. 



Това е изводът от изследването на екип от Европейския център за околната среда и човешкото здраве към Университета в Ексетър, Великобритания¹, проведено сред 20 000 души. Тяхното проучване установява, че хората, които прекарват два часа седмично сред природата (това може да са включително и градски паркове), било то наведнъж или на няколко пъти, са по-здрави и се радват на по-високи нива на психическо благосъстояние. 


Положителният ефект от пребиваването сред природата обхваща всякакви групи хора по възраст, етническа принадлежност, социален статус и здравословно състояние, включително такива с хронични заболявания и увреждания.


Изследването, проведено във Великобритания, е само едно от многобройните проучвания през последните години, установяващи силното позитивно въздействое на природата върху цялостното ни здраве – във физически, психически и емоционален план.


В далечната 2005 г. е издадена книгата „ Последното дете в гората“² на журналиста Ричард Лув, създател на термина „nature deficit disorder“ ("разстройство, породено от липсата на природа"). Лув посочва състоянието като следствие от това, че през последните десетилетия хората, особено децата, прекарват много малко време на открито, което води до редица поведенчески проблеми. През 2005 год. тази тема все още е непопулярна, включително сред академичния свят. Но ситуацията бързо се променя. 


Днес целенасочено се правят проучвания, свързани с влиянието на природата върху човешкото здраве и когнитивните функции. Учените считат, че пребиваването сред природата - стига хората да се чувстват в безопасност - е най-доброто лекарство срещу стреса: понижава кръвното налягане и нивата на кортизола - хормона на стреса, намалява възбудата на нервната система, подобрява естествената защита на организма, повишава усещането за благополучие, намалява безпокойството, и подобрява настроението. 


И обратното – принудителната изолация, затварянето у дома по принуда, особено през последната година на пандемия с поредица от локдауни, води до сериозни психо-емоционални нарушения. 


Изследвания върху психичното състояние на хората през последната година показват чести прояви на безпокойство, нарушения на съня, паника, страх, гняв, както и депресивни и посттравматични симптоми. По време на локдауните също така сме прекарвали значително повече време пред екраните на компютри и други устройства и, съответно, много по-малко от нужното време във физическа активност или сън.³


Има ли начини да се „вкара“ повече природа в ежедневието ни? 


В Скандинавия, например, отдавна са традиционни т. нар. „горски училища“, в които голяма част от обучението се извършва в естествени условия на открито. Вашингтон пък е пърият американски щат, лицензирал детски градини на открито, където голяма част от играта и обучението се случват навън.


Японски учени изследват ефекта на т. нар. „горско къпане“ – поетично название на разходката в гората. Терминът е въведен през осемдесетте години на ХХ в., като в Япония започва осъзнато практикуване на „горско къпане“ с цел подобряване на физическото и психическото здраве на японската нация. Според японските учени ние можем да попием от лечебните свойства на природата като я гледаме, вдъхваме, докосваме, слушаме и вкусваме. С научни методи те установяват, че дърветата отделят органични съединения, укрепващи нашите NK-килъри (клетките в имунната система, които се борят с инфекции и тумори). 


Изглежда, че няма голямо значение дали ще решим да се насочим към градския парк, гората, планината или ще направим разходка по морския плаж. Както и че ще имаме еднакво голяма полза както от обедната почивка, прекарана в парка до офиса, така и от дългата разходка през уикенда далеч от града. Важното е да разполагаме с тези безценни 120 минути седмично – време сред природата, което доказано ни прави по-здрави и по-щастливи. 

 

Източници: 
1. https://www.nature.com/articles/s41598-019-44097-3
2. http://richardlouv.com/books/last-child/
3. https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0041-1725980#info