Нитратите са химични съединения – соли на азотната киселина, които се използват широко в селското стопанство, хранително-вкусовата промишленост и при производството на различни стоки за бита като лекарства, пластмаси и стъкла.

 

Сами по себе си те не са вредни за здравето, докато не попаднат в човешкия организъм и не се превърнат в нитрити.


 

По този начин те се свързват с хемоглобина, в резултат на което се образува съединение, наречено метхемоглобин. То е неспособно да пренася кислорода до органите и тъканите, вследствие на което се развива състояние, известно като метхемоглобинемия, характеризиращо се с посиняване на кожата и лигавиците (цианоза).

 

Нитратите са най-опасни, когато са превърнати в нитрити още преди поглъщането им. Това превръщане може да стане при неправилно съхранение на хранителните продукти - висока температура и намалено съдържание на кислород в помещението, или по време на готвенето, най-вече при пържене.

 

При ниска киселинност на стомашния сок нитритите могат да се превърнат в нитрозамини, които имат канцерогенно действие.

 

При постъпването в организма на големи дози нитрати, след 4 до 6 часа се появяват гадене, задух, диария, посиняване на кожата и видимите лигавици поради натрупването на високи количества метхемоглобин и недоокислена кръв. Едновременно с това се усеща обща слабост, замайване, понякога припадъци, болка в тила и сърцебиене.

 

Консумирането на храна и вода с високо съдържание на нитрати води до развитие на алергия, нарушение на функциите на щитовидната жлеза, засягане на опорно-двигателния апарат и нервната система.

NEWS_MORE_BOX

 

От хранителните продукти най-богати на нитрати са зеленчуците и консервираните меса. Много по-малко до незначително е съдържанието им в млечните продукти и рибата.

 

Някои растения имат способността да натрупват повече нитрати. Това са зеленчуците - маруля, пресен чесън, зелен лук, моркови, спанак, лапад, копър, червено цвекло, червени репички, тиквички, броколи и други.

 

Според Световната здравна организация безвредното количество нитрати за възрастен човек е 5 мг на килограм тегло на ден, като допустимото дневно количество е до 500 мг.

 

За да снижим до минимум употребата на наситени с вредното вещество течности и хранителни продукти, от столичната здравна инспекция съветват по-често да ползваме бутилирана минерална вода.

 

Задължително плодове и зеленчуците се измиват обилно, след което е отстраняват и “най-нитратните” части на растенията - кочана и външните листа на зелето, корите и опашките на краставиците и тиквичките.

 

Ако краставиците, тиквичките и картофите имат жълти петна, те не трябва да се употребяват – това е явен знак, че съдържат прекалено много нитрати.

 

При варене на зеленчуците е добре да се излива водата, в която са врели, още докато е гореща. По този начин се унищожават от 40 до 80% от нитратите. Ако тя изстине заедно със зеленчуците, тогава част от нитратите ще се върне обратно в тях.

 

Желателно е да се избират зеленчуци със среден размер, тъй като най-често те имат минимално съдържание на вредни вещества. Също така зеленчуците трябва да се консумират с лимон, тъй като витамин С който възпрепятства превръщането на нитратите в нитрити и образуването на нитрозамини.

 

Никога не се претоплят супи и ястия, защото така се увеличава концентрацията на нитрати в тях, посочват още специалистите.

Добре е да се минимализира и употребата на колбаси и пушени меса. Тютюнопушенето също трябва да се ограничи.