Медта е жизненонеобходим елемент за организма ни, но поемането му в повече вече се разглежда като един от факторите, водещи до болест на Алцхаймер. Изследване по темата е публикувано в журнала Proceedings of the National Academy of Sciences
 
Медта е ключов компонент на дихателния ензимен комплекс цитохром С оксидаза, но в същото време ускорява развитието на невродегенеративните нарушения свързани с болестта. 
 
При завишени количества, този елемент и някои негови съединения, възпрепятстват мозъчната детоксикация и предизвикват натрупване на токсини от обмяната на веществата. Когато медта се натрупа в мозъка, предизвиква нарушения в кръвно-мозъчната бариера и невъзможност за освобождаване от токсин, наречен бета-амилоид. Той се натрупва като отлагания и плаки из целия мозък – симптом, типичен за болестта на Алцхаймер.
 
Избягването на минерала е невъзможно: съдържа се в месото, морските деликатеси, плодовете, зеленчуците и питейната вода. Тялото има нужда от него за провеждане на нервни импулси, костен растеж, образуване на съединителна тъкан и секреция на хормони.
 
Обикновено, бета-амилоидът бива „почистван” с помощта на белтък наречен LRP1, който просто извежда опасното съединение до кръвоносните съдове, чрез които да напусне мозъка. Медта обаче окислява LRP1 и дори той да е натоварен вече с бета-амилоид, не може да премине през капилярите на кръвоносните съдове и остава заключен в мозъка. Това води и до нарушения в кръвно-мозъчната бариера, включително пропускателния й контрол.
NEWS_MORE_BOX
 
 
Медта предизвиква и допълнителна стимулация на активността на неврони, които синтезират бета-амилоид. С това негативните му ефекти, ускоряващи развитието на болест на Алцхаймер стават два, а е вероятно да съществуват и други.
 
Експертите съветват да се следи стриктно приемът на мед, като се ползва за пример Ориентировъчния дневен прием (ОДП) на Световната здравна организация. Според ОДП, човешкото тяло се нуждае от 1,3 мг мед дневно.
 
Източници на мед са морски дарове, риба, черен дроб, бобови растения, шоколад, фъстъци, лимони и в по-малка степен картофи, червено месо, гъби, ябълки. Чаят, оризът и пилешкото предлагат скромни количества мед, но консумирани редовно и в достатъчни количества, могат напълно да задоволят необходимостта на организма.