Синята светлина в LED осветлението (light-emitting diode), известно още като светодиод или светоизлъчващ диод, вреди сериозно на очното здраве. Смята се, че светлината може да увреди ретината на окото.

 

Според нови открития излагането на LED светлина може да доведе до необратима загуба на клетките на ретината и до намалена острота на зрението. Според проучване хроничното излагане на LED светлина може да ускори стареенето на тъканите на ретината и да причини намаляване на зрителната острота и някои дегенеративни заболявания като например свързаната с възрастта макулна дегенерация.


 

Светодиодите се използват за домашно и улично осветление, както и в офисите. Намират се и в някои фенерчета и дори детски играчки. Счита се, че децата са особено уязвими към подобна светлина, тъй като лещата в очите им не е напълно оформена и може да се увреди от ранна детска възраст. Според изследователите тенденцията е колкото по-ново е поколението, толкова повече е излагането на екраните и синята светлина.

 

Използването например на настолни лампи за четене или за допълнителна светлина при работа с компютър може да изглежда добра опция за внасяне на повече светлина, но това не е така, защото уморява изключително много очите, а това води до затруднения в четенето с напредване на възрастта. Ако все пак се използва настолна лампа, тя трябва да бъде поставена правилно, така че да не свети директно в очите.

 

Трябва да се отбележи, че LED екраните на таблетите, мобилните телефони и лаптопи имат по-малка осветеност в сравнение с други видове осветление. Въпреки това, непрекъснатото им използване може да доведе до повреда на очите. 

 

Излагането на LED осветление влияе неблагоприятно върху циркадния ритъм и в резултат сънят е по-лош и по-краткотраен. Нарушенията му пък водят до други проблеми, но и до някои заболявания. Сред тях са метаболитни нарушения като диабет, но също и сърдечносъдови заболявания и рак. Някои LED светлини може да предизвикат главоболие и зрителна умора. 

 

Учените препоръчват ограничаването на излагането на LED източници с висока концентрация на синя светлина, както и избягване употребата на LED източници преди лягане.