През последните месеци самолетните полети често присъстват в новинарските емисии. Но не с обичайните репортажи за закъснения или стачкуване на служители, а поради един значително по-съществен проблем – въглеродният отпечатък, който остава като избледняваща диря след тях.


Авиационната индустрия „поглъща“ около 5 милиона барела с петрол годишно, като е отговорна за 2,5% от въглеродните емисии по света. Проблемът се дължи и на разрастването на тази ниша с бързи темпове, поради все по-достъпните цени и повишаване стандарта на живот, както и на дългогодишното необлагане с данъци на самолетното гориво.


Оказва се, че белите линии или още познати като инверсионни следи, които летателните апарати оставят във въздуха, са по-вредни дори от ефекта на парниковите газове. Стряскащи са прогнозите на Европейската комисия, според които въздушният трафик ще се увеличи между три и седем пъти до 2050 г. Около 2% от небето над Европа е заето от тези инверсионни следи, като този процент стига до 10 пункта над Източна и Централна Европа.



Тези следи се образуват при същите условия като студените мъгли. При по-ниски температури е нужно много по-малко количество влага, за да се насити въздухът до 100% относителна влажност. Ето защо такива следи се образуват при полет на даден летателен апарат само при големи височини, при които температурата на въздуха е от порядъка на -40 до -60°C.


От турбината на самолета излиза въздух с до 800° C. Този въздух рязко се охлажда, като взависимост от температурата и влажността следите могат да изчезнат веднага или да стоят с часове.

 

Кондензационната следа се образува, когато влажните газове от ауспуха на самолета постъпят в сухия въздух на голяма височина. Получават се кристали лед. Този процес е подобен на получаването на облак пара от дишането ни, когато навън е студено.


Проучването, публикувано в Atmospheric Chemistry and Physics, заключва, че инверсионните следи, оставяни от самолетите, са по-вредни за климата от самите парникови газове, изхвърляни в атмосферата.


Уилям Колинс от университета в Рединг, Великобритания, все пак отбелязва, че инверсионните следи остават в небето само за няколко часа, а въглеродният диоксид се задържа с години.


За да бъдат компенсирани натрупващите се въглеродни емисии някои авиокомпании са създали политики на т. нар. въглеродно неутрални полети или с други думи - инвестирането в дейности, с които се намаляват въглеродните емисии – например засаждането на големи площи с дървета.