Освен топлинния удар, който е по-опасно състояние, повишаването на температурата може да предизвика умора и чувство на апатия.

 

Това са типични признаци на астения, които се появяват при смяната на сезона и ако повишаването на температурата е внезапно, тялото трябва да положи допълнителни усилия, за да свикне с новата температура.


 

Адаптация към по-дългите дни

Тялото ни работи перфектно синхронизирано благодарение на биологичния ни часовник, който регулира производството на хормони.

 

И "батериите" на този биологичен часовник са предимно слънчеви.

 

С увеличаването на дневните часове, с наближаването на лятото, тялото трябва да положи усилия да се пренастрои.

 

Теоретично, пренастройването е по-лесно през лятото, защото се зазорява по-рано и при естествена светлина мелатонинът намалява - хормонът на съня, който се увеличава с тъмнината.

 

Ето защо през лятото се чувстваме свежи и будни още на сутринта.

 

Светлината действа като автентичен и здравословен естествен "будилник", който ни кара да се чувстваме енергични сутрин.

 

Проблемът е, че това увеличение на дневните часове е придружено от високи температури.

 

Понижава кръвното налягане и повишава изпотяването

 

Умората, причинена от топлината, има физиологично обяснение:

 

По-високите температури могат да причинят спадане на кръвното налягане.

 

През зимата кръвното налягане е по-високо, тъй като със студа кръвоносните съдове се стесняват, но с топлината се разширяват и стойностите му намаляват.

 

Всъщност, през лятото хипертониците контролират по-добре състоянието си.

 

Въпреки това, много високите температури могат да благоприятстват внезапните спадове на налягането, които могат да причинят умора и дори замаяност.

 

Горещините също така увеличават изпотяването като охлаждащ механизъм на тялото.

 

Потните жлези в кожата генерират пот за охлаждане на тялото чрез изпаряване на водата, което може да доведе до загуба на минерали.

 

Основните минерали, които се елиминират, са хлор, натрий и магнезий.

 

Магнезият участва в енергийния метаболизъм и допринася за намаляване на умората.

 

По-лошо качество на съня

 

Тъй като дните стават по-дълги, много хора променят ежедневния си режим, хранят се по-късно и остават будни по-дълго време, намалявайки часовете си за сън.

 

Освен това в горещините всички свикваме на нарушено качество на съня. 

 

Има два външни фактора, които са ключови за добрата почивка: тъмнината и идеалната температура.

 

За да може епифизата да задейства каскадата от мелатонин, необходима за заспиване, е необходимо да е тъмно в помещението и телесната температура да спадне приблизително с един градус.

 

Ето защо е по-лесно да се спи в доста по-студена стая, отколкото в прекалено топла.

 

Идеалната температура в спалнята за заспиване трябва да бъде 18,3 ºС, въпреки че повечето от нас спят при около 21 ºС.

 

Как да се справим с горещините?

  • Събуждане с естествена светлина. Препоръчително е да не се спускат щорите, когато заспиваме, така ще се събудим с естествена светлина и ще се почувстваме по-активни сутрин. По този начин биологичният ни часовник ще се адаптира по-бързо към по-дългите дни.
  • Избягване на късното заспиване. Ако заспим по-късно през уикенда, препоръчително е на другия ден да не ставаме рано. Поддържането на съня благоприятства правилното функциониране на метаболизма.
  • По-леко хранене. С топлината тялото губи много повече вода и минерали като магнезий, чийто дефицит причинява умора. Трябва да се увеличи приемът на течности през деня и да се включат повече богати на вода храни - зеленчуци и плодове, които са по-леки. В горещините имаме нужда от по-малко калории, отколкото през зимата.
  • Събуждане със сутрешен душ. Това активира кръвообращението сутрин и прави така, че повече кислород да достигне до всички клетки на тялото. Препоръчително е душът да започне с топла вода и да завърши със студена.
  • Разтягане при събуждане. Физическата активност сутрин генерира ендорфини и повишава енергийните нива и самочувствието.
  • Прием на добавки - при умора е препоръчително да се приемат добавки с магнезий или витамини от група В.

 

Референции:

https://www.sabervivirtv.com/medicina-general/por-que-calor-mas-cansancio-fatiga_7220