Начинът, по който е устроено работното пространство вкъщи, може да има по-голям ефект върху здравето, отколкото си представяте.

 

Проучване на щатския медицински център USA Sports Medicine показва, че след повече от година дистанционна работа оплакванията от умора, главоболие, болки във врата, ръцете, китките и кръста, храносмилателните проблеми и нарушенията в съня силно са зачестили.


 

Най-често срещаните рискови фактори за работещите на компютър са неправилната стойка и продължителното обездвижване.

 

Неправилната стойка при работа на компютър се изразява в сгърбване на тялото, приведена напред глава и заоблени рамене.

 

Друг проблем е продължителното прегъване на врата, при което се преразтягат мускулите в задната му част, а се скъсяват тези в предната част на врата и гърдите.

 

Рисков фактор е и заседяването. До това се стига, когато прекарваме дълго време седнали без да сменяме позата на тялото.

 

Освен това неподходящо устроеното работно пространство, като лаптоп на кухненската маса, дивана, леглото или пода, може да причини травми.

 

Неблагоприятен ефект има отпускането на предмишниците на ръба на бюрото, високите подлакътници на стола и твърде високият стол.

 

Как да подобрим работното си пространство?

 

В разгара на третата вълна от Ковид-19 изглежда, че много хора ще продължат да работят от вкъщи, затова е важно да направим работното си пространство удобно.

 

1. Изправете тялото си

 

Когато работите на компютър трябва да седите изправени, с отпуснати рамене, а лактите да са на едно ниво с клавиатурата. Повдигнете стола, ако е необходимо, и добавете опора за краката, ако остават във въздуха. Горната част на монитора трябва да е на нивото на веждите, освен ако не носите бифокални очила. Можете да използвате поставка или книги за повдигане на екрана до нивото на веждите и да си осигурите външна клавиатура в пълен размер и мишка, ако работите с лаптоп. Важното е центърът на екрана да е на нивото на очите. Така гръбнакът е подравнен и се предотвратяват свързаните с него болки.

 

2. Обърнете внимание на ръцете

 

Когато пишете на клавиатурата ръцете трябва да излизат отстрани на тялото, а лактите да са свити до 90 градуса. Ако столът Ви има подлакътници, можете да ги настроите на височина така, че раменете да са отпуснати. Подлакътниците използвайте само когато правите почивка.

 

3. Подкрепете долната част на гърба

 

Добър начин да поддържате гърба си изправен е като седите по такъв начин, че задните части да са здраво притиснати към облегалката. Можете да използвате малка възглавница или кърпа, навита на руло, която да сложите между облегалката на стола и долната част на гърба. Така гърбът ще се извие леко назад, вместо да се привежда напред.

 

4. Давайте почивка на очите

 

Гледането на екрана с часове не е добро, независимо колко отговорна е работата Ви. Важно е на всеки 15 до 20 минути да фокусирате погледа си върху отдалечен обект в стаята или да поглеждате през прозореца за няколко секунди.

 

5. Движете се и се разтягайте

 

На всеки 20 – 30 минути е добре да ставате от бюрото си и да се раздвижвате поне за минута-две. Компенсаторното разтягане също може да помогне. Това се постига чрез разтягане на мускулните групи в гърдите, гърба, китките, раменете, бедрата и краката. Можете да обвържете раздвижването с някаква задача: например, всеки път, когато изпратите мейл, да се изправяте и сядате отново, а всеки път, когато проверите пощата си, да се протегнете. Почивките за хранене правете далеч от компютъра, а ако сте в конферентен разговор, на който не е нужно да присъствате, направете си кратка разходка навън.

 

6. Инвестирайте в оборудване

 

Ако Вашият стол или бюро са причина за дискомфорт, потърсете ергономично и удобно оборудване на по-ниска цена. Цените на ергономичните офис столове започват от 100 лв. Има и бюра с възможност за повдигане, за да променяте позицията си на седене. Важно е да изберете бюро с широк плот, за да има добра дистанция между очите и монитора. 

 

Източник:

https://www.healthline.com/health-news/6-simple-solutions-to-improve-the-ergonomics-of-your-home-workspace