През 2005 година американската агенция по храните излезе със становище относно консумацията на алкохол. От агенцията съветват: приемът на алкохол трябва да е внимателен и умерен, което ще рече – не повече от едно питие за жените и две за мъжете. Забележете, че става въпрос за максимален дневен прием.

 

Ако през седмицата не пиете, но събота изпиете 6 бири, това не може да се сметне за умерен прием.
Класифицирани са и групи, които не бива да употребяват никакъв алкохол. Такива са жени, които са бременни или планират бременност както и кърмачки.


 

Други рискови групи хора са зависими от алкохол или такива с роднина злоупотребяващ с него; хора на лекарствена терапия, при които алкохолът влиза във взаимодействие с лекарствата. Ясно е, че в тази група попадат и шофьори, хора работещи с големи машини и други професии, изискващи концентрация и координация на движенията.

 

Максимата, която разделя лекарствата от отровите: „Дозата прави отровата“, важи с пълна сила и при алкохола. Когато се чудите дали и колко да пиете претеглете добре плюсовете и минусите, преценете рисковете и ползите от това. 

 

Какви ползи можем да имаме при една умерена консумация на алкохол?

При повечето хора ежедневната чаша вино или бира имат успокояващ и релаксиращ ефект. Това може да понижи стреса, тревожността и да подобри самоувереността.

 

Чашата вино може да подобри апетита и храносмилането и да направи вечерята по-вкусна.
Проучвания показват, че умерената консумация на алкохол се свързва с понижаване риска от сърдечни заболявания. Алкохолът понижава нивата на лошия холестерол (LDL) и същевременно увеличава тези на добър холестерол (HDL). Той също подобрява реологичните свойства на кръвта (течливостта).

 

Напоследък се проявява голям интерес към фитохимикала ресвератрол, който може да се открие в червеното вино, гроздето, фъстъците и т.н. Лабораторни опити показват, че ресвератролът може да намали риска от развитие на някои хронични заболявания като диабет, сърдечни и чернодробни заболявания.

 

От друго страна, дори умерената консумация на алкохол може да доведе до здравословни проблеми. Ежедневната консумация на алкохол увеличава риска от развитие на хипертония, особено ако се консумира на празен стомах. Редовната употреба на алкохол се свързва с появата на кръвоизливи и увеличава риска от хеморагичен удар. Обичайната чаша вино вечер може да се отрази и на талията.

 

Алкохолът не се класифицира като нутриент, тъй като той няма определена, незаменима роля за човешкия метаболизъм. Въпреки това той носи калории на тялото – 7 kcal/g, което е висококалоричен източник.

 

Единствено мазнините имат по-голяма енергийна стойност (9 kcal/g). Редовната консумация на алкохол увеличава дневния прием на енергия, което увеличава риска от наднормено тегло и затлъстяване.

 

В листовките на много лекарства е отбелязано, че съчетаването им с алкохол е неподходящо. Алкохолът може да увеличи токсичността на някои медикаменти както и обратното. Алкохолът може да компрометира действието на обезболяващи (опиоидни и неопиоидни), сънотворни, антидепресанти.

 

При диабетиците, използващи инсулин алкохолът може да засили действието му, което би довело до силно спадане на нивата на глюкоза.

 

Как се метаболизира алкохолът?

Алкохолът се абсорбира както в стомаха, така и в тънките черва. При него няма нужда от предварително смилане, за да се абсорбира. Консумацията на храна преди пиене може да намали нивата на алкохол до 50%.

 

Газираните алкохолни напитки се усвояват много бързо. Това обяснява защо се напиваме много бързо, когато пием шампанско и пенливи вина. Известен факт е, че жените се опияняват по-бързо от алкохола в сравнение с мъжете. Това се дължи на факта, че те усвояват 30 до 35% повече от изпитото количество.

 

Почти изцяло алкохолът се метаболизира (преработва) в черния дроб. И една малка част в стомаха. Двата ензима – алкохол-дехидрогеназа и алдехид-дехидрогеназа разграждат алкохола в черния дроб. При жените алкохол-дехидрогеназата в стомаха е по-малко активна от колкото при мъжете. По този начин остава 30-35% повече необработен алкохол, който се абсорбира в тънките черва. Един път попаднал в тънките черва, алкохолът попада в кръвта, която го транспортира до черния дроб.

 

Един здрав възрастен метаболизира едно питие за един час. В случай, че количеството за час е по-голямо, излишният алкохол се връща в кръвотока и повишава нивата му. Това е съпроводено с характерните поведенчески и стомашно-чревни прояви.

 

Присъствайки в кръвообръщението, алкохолът може да достигне до всички тъкани и органи, включително и мозъка. Така органите и тъканите ни са изложени на токсичното действие на алкохола.

Митове, относно алкохолния метаболизъм

  • Физическите упражнения ще забързат разграждането на алкохола. Мускулите не го преработват, а черния дроб
  • Пиенето на кафе ще ви предпази от напиване. Кафето не повлиява абсорбирането на алкохол.
  • Сауна и парна баня след тежкото парти ще ви накара да се чувствате по-добре. Всъщност нищожно количество алкохол се отделя чрез потта. По-голямото количество се намира в кръвта.
  • Растителни продукти и добавки ще подпомогнат разграждането на алкохола. Все още няма официални доказателства за лекарства, които подпомагат алкохолния метаболизъм.

 

Ключът да поддържате приемливи нива на алкохол в кръвта си е да пиете, докато се храните, да пиете бавно, не повече от едно питие на час и разбира се да консумирате разумни количества.

 

Махмурлук

Това е неприятното състояние след приема на голямо количество алкохол. То може да продължи до 24 часа. Симптомите са главоболие, гадене и повръщане, чувствителност към светлина, умора, болки в мускулите и силна жажда. Алкохолът потиска освобождаването на хормони, които регулират нормалното образуване на урина, повишава се загубата на електролити и течности. Алкохолът дразни стомаха и повишава киселинната секреция.

Понижава се нивото на захари в кръвта. 

 

Има изобилие от рецепти и съвети за бързо изтрезняване, за които няма твърди доказателства, че действат. Най-доброто нещо, което можете да направите е да пиете много течности, с които ще повлияете обезводняването и да хапвате сладки храни и напитки, които ще повишат глюкозата в кръвта. Почивайте и се наспете, ако е необходимо можете да пиете обезболяващи, които ще облекчат главоболието.