Един от основните рискови фактори за влошаване работата на сърцето е нездравословният начин на живот и по-специално нездравословното хранене. В този ред на мисли – изборът е ваш. Добрите новини са, че проучванията показват значително намаляване на сърдечния риск (от сърдечносъдови инциденти – инфаркти, инсулти, исхемична болест на сърцето) с до 82% единствено чрез промяна в начина на живот. Никога не е късно да започнем да се грижим за сърцето си. Скорошно проучване, направено при хора между 70 и 90 години, показва намаляване на смъртността от сърдечен проблем с до две трети.

 

Какво значи здравословен начин на живот? Ежедневни физически упражнения, отказване от тютюнопушенето, подържане на здравословно тегло, което е свързано със здравословно и разнообразно хранене.


 

Избирайте качествени разнообразни храни. Здравото сърце се нуждае от здравословна диета.

 

Специалистите в областта на здравословното хранене съветват:

  • Избирайте разнообразие от зърнени храни всеки ден. Поне половината от зърнените храни трябва да са от цели зърна;
  • Хранете се с много и разнообразни плодове и зеленчуци;
  • Подбирайте храни, които са бедни на наситени мастни киселини, трансмазнини и холестерол;
  • Избягвайте храни и напитки, в които има добавена захар;
  • Приготвяйте храната си с малки количества сол. Избягвайте полуфабрикатите и консервираните храни, които имат огромни количества натриев хлорид.;
  • Намалете приема на алкохолни напитки;
  • Стремете се да подържате здравословно телесно тегло;
  • Бъдете физически активни;
  • Опитайте се да правите баланс между калориите, които приемате и тези, които изразходвате.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Планирането и приготвянето на здравословно меню не е никак лесно, но резултатите не закъсняват и усилията си струват. Ето няколко съвета как да намалите наситените мазнини, трансмазнините и холестерола в храната си. Това ще подобри състоянието на сърцето и ще ви помогне да се чувствате по-добре.

 

Месо – пилешко и риба. Избирайте немазни меса и риба. Премахнете мазнината от месото – отстранете кожата и тлъстините на пилето. Контролирайте големината на порцията, която изяждате.

 

Начин на приготвяне на храната. Печете на скара, на фурна, гриловайте, варете, но избягвайте пърженето. Ако все пак се налага да пържите използвайте незалепващи покрития, които ще ви помогнат да използвате минимално количество мазнина.

 

Преработени меса. Забравете за кюфтета, наденички, бекон, салам, луканка и пр. Те са източник на големи количества сол, която е причина за задържане на течности. Това от своя страна затруднява работата на сърцето и повишава кръвното налягане.

 

Яйца и млечни продукти. Избягвайте високомаслените млека. Препоръчват се обезмаслено мляко или ниско маслено. Но някои автори твърдят, че високо-маслените продукти не са толкова пагубни за здравето ни. Същото се отнася за сиренето, кашкавала и киселото мляко. Заменете сладоледа със смути или охладени плодове с добавено нискомаслено кисело мляко. Но все пак не прекалявайте и с тези изкушения.

 

Внимавайте с яйцата и по-специално жълтъците. Яйчният белтък не съдържа мазнини или холестерол, което позволява да си хапвате често от него. Не използвайте маргарин. Това е преработен продукт, който съдържа трансмазнини. Предпочитайте растителните мазнини, които повлияват нивата на лошия холестерол.

 

Зърна и зърнени продукти. Подбирайте храна, богата на фибри. Уверете се, че поне половината от зърнените храни, които консумирате са от цели зърна. Такива храни са пълнозърнест хляб, паста, зърнени закуски, а същи кафяв ориз. Приготвяйте основното ястие с пълнозърнести продукти – паста, кафяв ориз. Ако използвате месо, предпочитайте крехки, нетлъсти меса и не прекалявайте с количеството му. Наблягайте на риба. Проверявайте етикетите и следете дали зърнената култура е от цели зърна.

 

Сосове, супи и яхнии. След като приготвите супа или яхния, оставете я да престои в хладилник. След около час отстранете отделилата се на повърхността мазнина. Правете това с всякакви ястия, които имат повече, мазнина от необходимото. Сосовете, които са прекалено мазни можете да ги смесите с царевично нишесте или брашно.