Витамин В12 е есенциален за организма ни. Познат е още под наименованието кобалт. Необходим е за образуването на пълноценни кръвни клетки и за коректното функциониране на нервната система. Една от причините за спад на защитни сили в организма се дължи на неговия дефицит, което, уви, е често срещано състояние сред хората. По-неприятното е, че не се обръща достатъчно внимание на признаците на този дефицит или погрешно се вземат за други състояния, поради което рискът от развитие на анемия е твърде голям.

Достатъчният прием на витамин В12 чрез храната е важно за организма и защото благодарение на него имаме нормално протичане на циркадния ритъм на съня и се радваме на пълноценна нощна почивка, което на свой ред гарантира жизнеността ни през деня. Необходим е и за образуването на ДНК и реализирането на генетични корекции, каквито процеси текат постоянно в организма.

Ако усещате спад в когнитивните си способности – паметта ви е влошена, лесно губите концентрация, трудно ви е да проследите логически връзки и др. - няма да сгрешите, ако се опитате да подобрите приема си на витамин В 12.

С напредване на възрастта грижата за набавяне на този витамин конкретно трябва да бъде съвсем целенасочена, тъй като организмът постепенно губи способността си да го усвоява от храната. Това се дължи на тенденцията секреция на гликопротеин от стомаха вътрешен фактор на Кесъл (GIF), да намалява с напредване на годините.

Недостиг се наблюдава и при млади хора, особено при вегетариански режим на хранене и наличие на стомашно-чревни проблеми. Високи са рисковете от дефицит на витамин В 12 при болест на Крон, цьолиакия (целиакия; глутенова непоносимост) и дори хронични кандидозни инфекции, така също и при злоупотреба с алкохол, продължителна употреба на лекарства против стомашни киселини и някои автоимунни заболявания.

NEWS_MORE_BOX


Хроничният дефицит на витамин В 12 може да доведе до анемия на Адисон-Бирмер, позната повече като пернициозна, която е хиперхромна, мегалобластна анемия, и е свързана с развитие на деменция. Първите симптоми на това сериозно заболяване са обърканост, мудност, забавено мислене,  раздразнителност и апатичност.

Симптомите на дефицит на витамина включват още липса на тонус, усещане за физическа слабост и умора, храносмилателни проблеми, лошо кръвообращение, влошен слух, влошаване на остротата на зрението, световъртеж, изтръпване на крайниците, нелогично, разпиляно мислене, необичайни промени в настроението, кървящи венци, необяснимо отслабване.

При напредване на болестния процес се появява усещане за изтощение, дишането става повърхностно и учестено, кожата пожълтява, има оплаквания от често главоболие, изтръпванията на крайниците зачестяват, започва да се губи равновесие, проявява се склонност към психози.  

Витамин В 12 може да се набави с консумацията на продукти от животински произход, най-вече червено месо, птиче месо, риба, яйца, миди, мляко и млечни продукти.

Формата на витамин В 12 в растителните източници, в които се намира, е неусвоима за човешкия организъм.

При дефицит на витамин В 12 е най-добре личният лекар да препоръча подходящ фармацевтичен продукт. Като най-усвоим и безопасен за организма при прием през устата се препоръчва метилкобалта. Хранителните добавки, които са базирани на кобаламин, цианокобаламин, е възможно да навредят в някои случаи.