Така наречената стандартна западна диета, характеризираща се с ниско съдържание на фибри и високо съдържание на протеини, наситени или модифицирани мазнини и сол, е предразполагащ фактор за развитието на високо кръвно налягане - хипертония.

 

Как да се храним за контрол на хипертонията?


  • Намаляване на консумацията на бяла захар - кафявата захар също не е подходяща, но може да се консумира в умерени количества. Препоръчително е вместо тях да се консумира мед, меласа или кленов сироп, но трябва да бъде с умереност, особено при наднормено тегло или затлъстяване. Захарта може да стимулира задържането на натрий или да окаже директен ефект върху хормоните на стреса.
     
  • По-висока консумация на полиненаситени мазнини - консумацията на мазнини трябва да бъде намалена като цяло, но консумацията на непреработени масла, ядки, авокадо или мазна риба трябва да преобладава пред консумацията на мазнини от животински произход. Препоръчително е да се увеличи консумацията на храни, богати на омега 3 и омега 6, като авокадо и ядки.
     
  • Намаляване на консумацията на трансмазнини - те се съдържат в маргарините или хидрогенираните мазнини, използват се в множество пакетирани продукти, предразполагат артериосклерозата - втвърдяването на артериите, което е причина за хипертония.
     
  • Намаляване на приема на натрий - клетките имат механизъм, наречен "натриева помпа", който е ключов за клетъчния метаболизъм и развитието на хипертония. Много от диуретиците, използвани за лечение, отстраняват излишния натрий. Колкото по-нисък е приемът на сол, толкова по-малка е нуждата от диуретици и други антихипертензивни лекарства. Натрият не се съдържа само в солта, но и в много други продукти като натриев бензоат, натриев пропионат, натриев бикарбонат или мононатриев глутамат, които се използват като подобрители на вкуса и консерванти.
     
  • Прием на повече калий - бананите, гроздето, портокалите и другите цитрусови плодове са едни от най-богатите на калий храни. Калий се съдържа и в много зърнени култури, зеленчуци и плодове. При прием на диуретици може да се наблюдава дефицит на калий и тези храни трябва да се консумират по-често.
     
  • Консумация на алкализиращи храни - зеленчукови бульони с целина и лук могат да имат силен алкализиращ ефект, както и плодовите и зеленчуковите сокове.
     
  • Намаляване на консумацията на кофеин - богати на кофеин са кафето, черния чай, шоколада и билковите чайове като мате или гуарана.
     
  • Спазване на нискокалорична диета - особено при наднормено тегло или затлъстяване, увеличаването на телесната маса ускорява работата на сърцето, което трябва да упражнява по-голям натиск, за да разпредели правилно кръвта, но също така стимулира артериалната скованост, която е както причината, така и следствието от хипертонията.

Как алкохолът и тютюнопушенето влияят на кръвното налягане?

Алкохолът има парадоксален ефект върху кръвното налягане. Установено е, че консумацията на алкохол от естествен произход - червено вино или бира в много умерени количества, може да помогне за временно намаляване на кръвното налягане поради неговия съдоразширяващ ефект, но неумерената консумация на алкохол има вредно въздействие върху сърдечносъдовото здраве и влошава хипертонията.

 

Тютюнът определено е противопоказан при хипертония, но не толкова, защото повишава кръвното налягане, а защото продължителното му използване причинява втвърдяване на артериалните стени и влошава хипертонията. 

 

Референции:

https://www.cuerpomente.com/salud-natural/hipertension-arterial-tratamiento-dietetico_10570