От захар се пазим обикновено, когато целим отслабване или вече стойностите на кръвната глюкоза не са добри и се налага контрол. При по-младите поколения се среща и избягването на захарта, заради въздействието ѝ върху поведението, в което също има логика...

 

Когато по една или друга причина ни се налага да бягаме от захарта, по-често се случва практиката да я изключваме въобще от менюто си. Необходимо ли е това?


 

Оказва се, че тоталното изключване на захарта е напълно излишно за случаите, когато не се касае за изрична забрана от лекаря.

 

По отношение на режима на хранене и профилактиката на високо кръвно у нас все още говорим повече само за редуциране консумацията на мазнини. През последните години все още рядко сред нас се коментира въздействието на въглехидратните храни върху сърдечносъдовото здраве, факт, който отдавна се прие от напредналите западни общества, за да работят те днес по детайлите на проблема.

 

Прегледът на данните от две отделни проучвания, проведени от Университета на Торонто показва, че „да“ бялата захар води до повишаване на кръвното налягане. Но не всички, продукти, съдържащи захар имат такъв ефект. От значение е какъв е продуктът и неговият състав, коментират учените, представяйки резултатите си в the Journal of the American Heart Association.

 

Консумацията на подсладени с рафинирана захар напитки се свързва с 10% повишаване стойностите на артериалното налягане от изследователите. Това става ясно от анализа им на 900 000 здравни досиета на включените в проучванията. 

 

Сладкият плод, малкото количество 100% натурален сок, дори умерено подсладените млечни продукти и пълнозърнести храни нямат такъв ефект върхусърдечносъдовото здраве, даже напротив, коментират те.

 

Това може доста да облекчи положението на хората, чиито здравословни проблеми налагат да броят количеството захар в продуктите. Диетичните препоръки се основават на редица доказателства за вредата върху здравето на подсладените напитки, но това не бива да се отнася към всички продукти, съдържащи захар, коментира водещият проучването доц. д-р Джон Сиевенпипер от Катедрата по хранителни науки на Медицинския факултет и щатен лекар и учен от Болницата „Сейнт Майкъл“.

 

Той споделя, че пациентите много често на база това крайно разбиране изключват консумацията на плодове, пловод сок, дори сладки зеленчуци и други, заради съдържанието на захар в тях. Това би компрометирало спазването на едни от най-работещите срещу хипертония хранителни режими, каквато е DASH диетата. Тя набляга именно на консумацията на повече зеленчуци, плодове, включително нискомаслено подсладено мляко, бобови култури, пълнозърнести продукти, ядки и малко месо, като не изключва дори подсладените напитки и сладки продукти.

 

Насоките на най-съвременните диетични гайдлайни, включително и на Канадската диабетна асоциация и Канадската сърдечносъдова асоциация, са максимално ограничаване на технологично преработените продукти в храненето и наблягане на цели и непреработени храни. Според експерта това е по-либерален, модерен подход, който позволява включването на мазнини, захари и сол в определени количества.


Де факто колкото по-богато, разнообразно, е храненето, толкова то е по-полезно за здравето, включително има и протективен ефект срещу високо кръвно. Когато хранителните вещества в даден продукт са по-добре балансирани, толкова по-здравословен е продуктът и наличието на малкото количество захар в него, не бива да се разглежда като проблем. Какво значи това? Ако хапнете парче домашен кекс, при който няма прекаляване със захарта, комбинирайки го с чаша натурално кисело мляко за закуска, не би следвало да има неблагоприятен ефект върху кръвното. За разлика от редовната консумация на опаковани захарни или сладкарски изделия от типа на сочните толумби и тригуни.