За да контролирате хроничното си бъбречно заболяване, може да се наложи да направите някои промени в начина на хранене. Много от лекарите съветват да работите с регистриран диетолог, за да разработите хранителен план, включващ храни, които обичате като същевременно поддържате здравето на бъбреците си.

 

Съветите по-долу ще помогнат да се храните правилно, докато контролирате бъбречното си заболяване.


 

Стъпка 1: Изберете и пригответе храни с по-малко сол и натрий

Защо? За да може да контролирате артериалното си налягане. Диетата ви трябва да съдържа по-малко от 2300 милиграма натрий дневно.

 

  • Купувайте прясна храна по-често. Натрият се добавя към много предварително приготвени или пакетирани храни, които купувате в супермаркета или в ресторанта.
  • Гответе от нулата, вместо да приемате „бързи” храни, замразени вечери и консервирани храни с по-високо съдържание на натрий. Когато приготвяте собствена храна, вие контролирате какво влиза в нея.
  • Използвайте билки и подправки без натрий, вместо сол. Проверявайте етикета на хранителните опаковки за наличие на натрий. Дневна стойност от 20% или повече означава, че храната е с високо съдържание на натрий.
  • Опитайте с ниско-натриеви версии на замразени вечери и други „бързи” храни.
  • Изплакнете консервираните зеленчуци, боб, меса и риба с вода преди консумация.

 

Стъпка 2: Яжте правилно количество и правилните видове протеин

Защо? За да защитите бъбреците си. Когато тялото ви използва протеин, то произвежда „отпадъци”. Бъбреците ви премахват тези „отпадъци”. Консумацията на повече от необходимото количество протеин, може да затрудни работата на бъбреците.

 

  • Приемайте малки порции храни, богати на протеин
  • Разговаряйте с вашия диетолог и изберете правилната комбинация от протеинови храни за вас

 

Стъпка 3: Изберете храни, които са полезни за сърцето ви

Защо? За да предотвратите натрупването на мазнини в кръвоносните съдове, сърцето и бъбреците.

 

  • Избирайте гриловани, печени или варени храни, вместо пържени. 
  • Гответе със спрей за готвене или с малко количество зехтин, вместо масло.
  • Преди готвене премахнете мазнините от месото и отстранете кожата от пилешкото месо, тъй като тя е изключително богата на холестерол.
  • Опитайте се да ограничите наситените и трансмазнините.
  • Приемайте алкохолни напитки само в умерена степен- не повече от една напитка дневно за жени, и не повече от две за мъже. Приемът на големи количества алкохол може да увреди черния дроб, сърцето и мозъка.

 

Характерно за хроничните бъбречни заболявания е, че бъбречната функция с времето постепенно намалява.

 

Стъпка 4: Изберете храни и напитки с по-ниско съдържание на фосфор

Защо? За да защитите костите и кръвоносните съдове. Когато страдате от хронични бъбречни заболявания, фосфорът може да се натрупа в кръвта ви. Голямото количество фосфор в кръвта „издърпва” калций от костите, което ги прави по-крехки и слаби и създава предпоставка за фрактури. Високите нива на фосфор в кръвта също могат да причинят сърбеж по кожата и болки в костите и ставите.

 

  • Храни с по-ниско съдържание на фосфор – пресни плодове и зеленчуци, хляб, ориз, царевични и зърнени храни
  • Храни с високо съдържание на фосфор – месо, риба, зърнени храни и овесени ядки, млечни храни, бобови храни, ядки, някои бутилирани или консервирани напитки

Някои лекари препоръчват прием на фосфатно-свързващо вещество с храната. Така ще намалите количеството фосфор в кръвта. Фосфатно-свързващото вещество е лекарство, което действа като гъба за усвояване или свързване на фосфор, още докато е в стомаха. Тъй като по този начин, той не попада в кръвта. Вместо това тялото ви екскретира фосфора чрез изпражненията.

 

Стъпка 5: Изберете храни с нужното количество калий

Защо? За да помогнете на нервите и мускулите ви да работят правилно. Много проблеми могат да възникнат, когато нивата на калий в кръвта са твърде високи или твърде ниски. Увредените бъбреци позволяват натрупването на калий в кръвта, което може да причини сериозни сърдечни проблеми.