Средиземноморската диета набляга на висока консумация на зеленчуци и маслини, риба и морски дарове, плодове. За мазнина се използва зехтин. Ограничено е хапването на месо. Препоръчва се бяло саламурено сирене.

 

Проведено е изследване, в което участвали 3000 гърци на възраст от 18 до 89 години. Било установено, че участниците, които се придържали повече към традиционния за гърците начин на хранене, по-малко страдали от възпаленията, водещи до заболявания на сърцето.
Изказано е и предположение, че тези резултати се дължат на по-високата физическа активност на участниците и по-ниското ниво на стрес в средиземноморските страни. Но в изследването били взети показатели като тегло, физическа активност, възраст, пол и образователна степен на участниците, така че тази теза била отхвърлена, което категорично доказало връзката на резултатите със средиземноморския начин на хранене.
 


 

Хапването на риба поне два пъти седмично помага за доброто здраве на сърцето. Ефектът на хранителните вещества на рибата е, че забавя процесите на увреждане на този орган. По-здравословна в това отношение е рибата с тъмно месо - сьомга, скумрия, риба тон, сардини.
Друго изследване показва, че мазнините, които се съдържат в рибата имат профилактичен ефект срещу внезапното спиране на сърцето и намаляват вероятността от появата на аритмия.