Рибата е представена от много и различни видове, но най-общо тя е речна и морска. Това е изключително важно разделение, заради нивата на йод в рибното месо. То е изключително богато на много чисти белтъчини. На практика в него липсват въглехидрати, което го прави много подходящо за прием на вечеря, защото теоретично рибата става уникално лесна за преработка и по-важното - не оставя запаси като подкожна мастна тъкан. Тя се препоръчва за много професионални спортисти от кръга на бодибилдинга, които искат да взимат поне веднъж дневно идеално изчистен белтък, изключая млечния такъв. Освен че предпазват от натрупване на подкожни мазнини, подпомагат анаболизма на мускулите към по-голям растеж.


Рибата е изключително богата на витамини - А, B, C, D, E. Акцентите падат върху витамин В - В1, В2 и В12. За отслабване и цели свързани с понижаване на телесна мазнина за сметка на мускулна маса и оформление, най-важният компонент на витамин В е витамин В12 - кобаламин. Това е основният синтезатор на л-карнитин в организма по естествен път. Тоест разграждаме мазнини по естествен път. Витамин D има калцифиращ ефект върху костите и мускулите - тоест участва в анаболните реакции на организма за изграждане на клетки, растеж на мускулните влакна, на костите и пр.


Рибата е изключително богата и на полиненаситени мастни киселини. Това са най-често срещаните омега-3 мастни киселини - линоленова киселина, и омега-6 мастни киселини - линолова. Тези две мастни киселини всъщност представляват ключа по-доброто храносмилане и поддържането на ниско тегло. Омега-3 и омега-6 мастните киселини участват в метаболитните дейности на организма. Благодарение на богатия липиден състав, метаболизмът се ускорява трайно с помощта на тези киселини.


 

Спомагат за анаболните процеси - създават условия за изграждане на нови клетъки, допълване на клетъчни мембрани. С помощта на витамин С се активира системата на комплемента, която е двуетапен процес, за да се осъществява сигурен и бърз имунен отговор. Освен всичко - рибата, благодарение на тези две мастни киселини, има важна сърдечносъдова регулативна функция. Тези вещества спомагат за отделянето на простагландини в кръвта, които представляват хормоноподобни вещества, с които се регулира разширяването на кръвоносните съдове. Освен това - рибата е бедна на холестерол и наситени мастни киселини, с което рискът от атеросклероза или коронарни увреждания на сърдечносъдовата система намалява.

NEWS_MORE_BOX

 

 

Според различни източници рибите са няколко вида, но най-общо те са нискомаслени, риби със средна масленост и много мазни. Пример за нискомаслена риба може да бъде бялата риба, бял амур, хек, пъстърва, за средна мазнинност - шаран, а за много висока мазнинност - сардина.


За хора, които се стремят към по-ниско ниво на подкожни мазнини, се препоръчват рибите от нискомасления клас, защото съдържат 99% полиненаситени омега-3-мастни киселини. За покачване на мускулна маса, разбира се, може да се прилагат риби от средномазнинната платформа, а за хора, които имат вроден ускорен метаболизъм, може да приемат и най-тлъстите и мазни риби, тъй като тяхната единствена цел е утоляване на глада и вкусовите характеристики на рибата.

 

Високите нива на йод в рибата допринасят за производството на щитовидни хормони, които имат основно участие в поддържането на клетъчния метаболизъм и имунитет.

 

Както отбелязва Хипократ в прочутата си реплика "Всичко е отрова, но зависи от дозата", трябва да заключим, че рибата е полезна и важна част от менюто на всеки, който се стреми към здравословен режим, но и не трябва да се прекалява с нея заради предозиране с йод, хиперфункция на щитовидната жлеза и предразположение към развитие на струма.