Всяко заболяване в човешкия организъм е свързано малко или повече с прояви на възпаление. Докато в острите болестни моменти те са насочени към механизми за съхранение и оцеляване на организма, при хронифицирането им тези прояви имат увреждащ ефект.
 
Много хора, без да подозират, всъщност страдат от хронично възпаление. Това състояние е предвестник на заболявания и има някои издайнически симптоми:
 
  • Повече мазнини около корема
Сериозността на това абдоминално (висцерално) затлъстяване се подценява от мнозина. На практика мастната тъкан е важен източник на паракринни и ендокринни фактори, част от които привличат макрофаги и други клетки на възпалението. Освен тях, и самите мастни клетки могат да станат източник на цитокини и други медиатори на възпалението. Колкото повече мастна тъкан, толкова повече цитокини.
  • Храносмилателни проблеми – газове, диария, запек, подуване.
  • Умора, подпухнало лице, потиснато настроение

 

Какво да очакваме от противовъзпалителната диета?

Това не е диета, а начин на хранене, към който човек може да се приспособи за цял живот.
 
Храната не е панацея, с която ще се освободим от наличните проблеми, но пък може да ни навлече още такива. Начинът на хранене е независим рисков фактор за сърдечносъдовите заболявания и захарен диабет тип 2. Хубавото е, че е и напълно контролируем и зависи изцяло от нас.
 
Медицината днес се стреми към мултисистемен подход в терапията – чрез обединяване силите на хирургия, медикаменти, физикална терапия, режим на хранене, психологична подкрепа и всичко, което може да допринесе за лечението.
 
Множество проучвания доказват, че спазване на противовъзпалителен режим – тоест избягването на храните, даващи гориво на възпалението – е добра профилактика за поддържане на здравето.
 
Нещо повече – при налични проблеми, този начин на хранене може да намали риска от усложнения както и да даде отчетливи резултати – например намаляване на кръвното налягане, спад на триглицеридите в кръвта, облекчаване на болките и сковаността, причинени от артрит и други.
 

В какво се състои този режим?


Той не се различава от основните съвети за здравословно хранене, които би дал всеки един нутриционист:
  • Голямо количество плодове и зеленчуци
Тук е хубаво все пак да не се прекалява с плодовете. Цитрусите и доматите са едни от най-популярните представители на групата, но всъщност много хора имат известна непоносимост към тях, която влошава хроничните им болести. Изключването им за кратко от диетата лесно ще разкрие дали случаят е такъв.
  • Максимално ограничаване на наситените и транс мазнини за сметка на храните, богати на омега-3 мастни киселини (риба).
Рибеното масло и зехтинът ни снабдяват с нужните правилни мазнини, подпомагайки баланса на холестерола.
 
Нещо, с което трява да се внимава са ядките – да, те също са източник на ценни мастни киселини. Те са обаче и хистаминолибератори, което в случай на остеоартрит, например, ще влоши болката и сковаността.
  • Намаляване на рафинираните въглехидрати като паста, бяло брашно, бял ориз – и заместването им с пълнозърнести продукти като кафяв ориз, булгур и други.
Освен много по-хранителни, те са богати и на фибри.
  • Да се набляга на пълноценните източници на протеини, бедни на мазнина – като пилешкото месо и избягване на червените меса и пълномаслените млечни продукти.
  • Вместо задоволяване на апетита със силно обработени и пакетирани храни, е по-разумно да се овкусява с подправки:
Куркумата се препоръчва за тези с артрит. Смята се, че облекчава болки – не само ставни.
 
NEWS_MORE_BOX
 
Лютите чушки и пипер са източник на капсаицин, вещество потискащо субстанция П – невропептид, участващ във възпалителния отговор. Капсаицинът помага при болките, причинени от артрит и диабетна невропатия.
 
Джинджифилът е познат лек за стомашни неразположения, настинки и кашлица.
 
Помощ в контрола на кръвната захар оказват канелата и чесънът.
 
Целта на този режим не е загуба на телесна маса, но при наличие на излишна такава не е изключено отслабване, в хода на здравословното хранене.
 
За да е благоприятен ефектът значение има не само кои храни ще се консумират, но и подбирането на тези с високо качество, подходяща кулинарна обработка, както и разумно разпределение на количествата през деня и избягване на гладуване или преяждане.
 
Решенията, които правим днес, определят нашето бъдеще. И ако чудесата се случват за миг и не са ни подвластни, то отличните резултати изискват търпение, верме и постоянство.