Повечето американци приемат твърде много прости захари. Средният прием на въглехидрати за всеки човек в Съединените щати е приблизително 50% от общия енергиен прием. За повечето хора почти половината от приетите въглехидрати са прости захари.

 

От къде идват всички тези захари? Някои захари идват от здравословни източници като плодове и мляко. Но повечето от простите захари, които консумираме идват от добавените захари в храните при тяхното производство.


 

Такива са безалкохолните напитки, бисквитки, мъфини и други заводски сладкарски произведения. Много от храните, за които не подозирате, че съдържат захари, всъщност внасят голяма част от общия прием. Такива са готови питки за бургери, оризови миксове и бисквитки, детски храни и т.н.

 

Добавената захар не се различава от натурално съдържащата се такава, но храните с добавена захар имат по-малко съдържание на полезни нутриенти, а количествата добавена захар са значителни.

 

Но защо простите захари имат такава лоша репутация? Първо, за тях се знае, че са основен причинител на кариеси. Второ, предполага се, че те предизвикват хиперактивност при децата.

 

Трето, много специалисти в областта твърдят, че простите захари повишават нивата на липиди в кръвта и повишават риска от развитие на сърдечни заболявания. Високият прием на прости захари също се приема като причина номер едно за диабет и затлъстяване.

 

Простите захари и кариесите. Захарите имат роля в развитие на зъбни проблеми, тъй като бактериите, които причиняват кариеси се хранят основно с тях. Тези бактерии произвеждат киселини, които разрушават зъбния емайл, което води до кариеси и проблеми с венците.

 

Когато се храним с лепкави храни, богати на захар като желирани бонбони, карамелени сладки, шоколадови вафли, крекери, комбинирано с пиенето на подсладени безалкохолни се увеличава рискът от развитие на кариес многократно.

 

За да намалите риска от зъбни проблеми обилно изплаквайте устата си след всяко хранене, ако върху зъбите ви има полепнали остатъци от храна е най-добре да ги изчеткате с четка.

 

Много се спори по въпроса дали добавените захари към храната причиняват хиперактивност при децата. Дори и в момента на пазара има безалкохолни напитки, на чийто етикет пише, че съдържат голямо количество захар, което може да причини поведенчески изменения при деца.

 

Но до момента няма преки научни доказателства, които да подкрепят твърдението, че захарите водят до хиперактивност при деца. Дори има описани случаи, в които след употреба на големи количества захари децата стават по-лениви. Повечето, проучвания са правени часове след приема на захари. Все още знаем много малко за дългосрочния ефект на захарта върху тялото ни.

 

Големите количества, приемани захари влошават липидния профил. Данни от различни проучвания показват, че редовната консумация на прости захари води до повишаване на холестерола в кръвта. Простите захари повишават триглицеридите и LDL – холестерола, които всъщност са „лошият“ холестерол.

 

В същото време те намаляват нивата на HDL – холестерола, който има протективна функция и често се отбелязва като „добрия“ холестерол. Тези промени в нивата на холестерола са предпоставка за възникване на сърдечни заболявания. Не се знае със сигурност дали консумацията на прости захари ще ви разболее, но при всички положение хората с предразположеност към сърдечно-съдови заболявания трябва да ограничават приема на захари.

 

Простите захари причиняват ли диабет? До момента няма официални научни доказателства, които да твърдят, че приемът на храни, богати на прости захари води до отключване на диабет. Правени са проучвания дали има връзка между високия прием на захари и диабет тип 2.

 

Такава връзка все още не е потвърдена. Но след диагностициран вече диабет, пациентът трябва да ограничи приема на захари в менюто си и редовно да изследва нивото на кръвната захар.
Има значително повече доказателства, които потвърждават, че редовната консумация на прости захари води до затлъстяване и наднормено тегло.

 

Скорошно изследване твърди, че децата с наднормено тегло консумират много повече безалкохолни, подсладени напитки от децата с нормално тегло. Друго проучване твърди, че всяка изпита безалкохолна напитка повишава риска от наднормено тегло с 60 %.

 

Важно е да подчертаем, че енергийният прием трябва да съответства на енергийния разход. Всички допълнителни калории, приети най-често под формата на захари ни доближават до нездравословното тегло.